Bodil Ipsen var Danmarks ledande teaterprimadonna under första hälften av 1900-talet, berömd för sitt temperament, sin spontanitet och sin intensitet. Hon gjorde sin scendebut 1909 och filmdebuterade redan 1913. Som skådespelare hann hon med över 200 roller på teater, film och TV under åren 1913-1960.
Ipsen var en färgstark personlighet, både på scen och utanför, och många yngre skådespelare såg i henne en idol och förebild. En av dem var Ingrid Bergman, som kan ha sett Ipsen i Stockholm då hon gästspelade på Konserthusteatern 1931 och på Dramaten 1935. Det var också under 1930-talet som Ipsen gjorde sina främsta filmroller.
Mellan åren 1942 och 1951 regisserade Ipsen tio filmer, huvudsakligen i Danmark. Som filmregissör var hon road av att tänja på genregränserna och av filmens möjligheter att spegla mänsklig svaghet och längtan. Afsporet (1942) handlar om en kvinna som tappar minnet och går vilse i Köpenhamns sjaskigaste kvarter. Huvudrollen gjordes av den judiska skådespelaren Ilona Wieselmann. Filmen hyllas idag som en utmärkt film noir.
I De røde enge (1945) skildrar hon den danska motståndsrörelsen som hon hade upplevt på nära håll. Hennes man journalisten Ejnar Black var motståndsman och tvingades fly till Sverige.
Som filmregissör var Ipsen främst intresserad av personregi. Det tekniska arbetet överlät hon åt andra, som medregissören Lau Lauritzen jr. och fotografen Valdemar Christensen. Ipsen var känd för att locka fram det oväntade ur sina skådespelare och hon kunde även driva på dem mycket hårt. Till exempel spelade Ib Schönberg, främst känd som komiker, den krävande huvudrollen som nedbruten alkoholist i Café Paradis (1950). I tre av sina filmer använde Ipsen även den svenska skådespelaren Gull Maj Norin som blev stor filmstjärna i Danmark och bland annat gjorde succé i Ipsens thriller Mordets melodi (1944).
1946 regisserade Ipsen en film i Sverige. Filmen hette Bröllopsnatten och var en kärlekskomedi efter en brittisk pjäsförlaga med Sickan Carlsson, Inga Landgré och den danska stjärnan Max Hansen i huvudrollerna. Filmen spelades in i Europa Films studio i Sundbyberg och blev ingen framgång. Den visades inte på bio i Danmark.
Det har sagts om Bodil Ipsen att hon på scenen var den stora tragediennen, medan hon i filmens värld var “äkta folklig”. Det danska filmpriset Bodil är döpt efter henne – och skådespelarkollegan Bodil Kjer.
Mikaela Kindblom (2013)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1889
Died: 1964
Active: 1913-1960
Filmography
Regi:
Det sande ansigt (1951)
Café Paradis (1950)
Støt står den danske sømand (1948)
Bröllopsnatten (1947)
De røde enge (1945)
Mordets melodi (1944)
Besættelse (1944)
Drama paa Slottet (1943)
Afsporet (1942)
En herre i kjole og hvidt (1942)
Roll:
Det gyldne smil (1935)
Awards
1948 – Ipsen fick, tillsammans med Bodil Kjer, Danmarks äldsta filmpris, Bodilprisen, uppkallat efter sig. Hon hann själv med att vinna priset två gånger före sin död.
1922 – medaljen Ingenio et arti
1935 – Tagea Brandts rejselegat for kvinder
1948 – Fortjenstmedaljen i guld
1959 – utnämndes Ipsen till kommendör av Dannebrogsorden.