Grünberg studerade sång för Zulamith Wellander-Svaneskog, Jeanette Jacobsson och Gillis Bratt och scenisk framställningskonst för Signe Hebbe. Hon debuterade den 6 sept 1898 på Svenska teatern i Stockholm som Inga i Bröllopet på Ulfåsa. Uppmärksammad för sin vackra röst flyttade hon redan samma höst till en annan av Albert Ranfts scener, Vasateatern, och fick där sin egentliga debut och sitt genombrott som O Mimosa San i Geishan, som blev en av hennes mest uppskattade roller. På Vasateatern stannade hon till 1902 och övergick därefter till Ranfts resande operettsällskap och sjöng där under två år ett flertal roller såsom Lille Hertigen, Sköna Helena, Lyckoflickan, Serpolette i Cornevilles klockor, Sylvia i Söndagsbarnet, Sora i Gasparone, Gabrielle i Wienerblod, Bertha i Vagabonderna och till och med en operaroll, Rosina i Barberaren i Sevilla.
Hösten 1904 återvände Grünberg till Stockholm till Östermalmsteatern, som övertagits av Ranft, och 1906 även till den nyöppnade Oscarsteatern. Under ett decennium blev hon nu en firad operettprimadonna och utökade sin repertoar med ett antal roller, som ställde stora krav på spel och röst, vilka krav hon till fullo infriade. Till hennes populäraste roller hörde Fiammetta i Boccaccio, Fiorella i Frihetsbröderna, Dollarprinsessan, Angéle i Greven av Luxemburg, Eva i Eva och Zorika i Zigenarkärlek, Rosalinda i Läderlappen samt Bronislawa och sedermera även Laura i Tiggarstudenten. Hennes förnämliga sångkonst och vackra apparition förde henne 1914 till K Teatern där hon framgångsrikt debuterade som Tosca och under spelåret som gäst sjöng Leonora i Trubaduren, Nemea i Konung för en dag och Santuzza i På Sicilien.
Efter en turné i landsorten med Tosca 1916, där hon som motspelare i Scarpias roll hade skådespelaren Ernst Eklund, lämnade hon scenen och ägnade sig därefter åt sångpedagogisk verksamhet. Hon konserterade även i Stockholm och i landsorten och företog 1907 tillsammans med operettsångerskan Emma Meissner en konsertturné i USA. — Grünberg ägde en mycket välutbildad och expansiv sopranstämma och förenade med sin sångkonst även en betydande dramatisk talang och en personlig charm, som gjorde henne till publikens förklarade gunstling.
Författad av
Bertil Hagman
Källor och litteratur
Källor o litt: A Selling, Teaterfolk (1912); Sohlman; Sv konstnärer (1943). — Nekr:er i dagspressen.
Text hämtad från:
Rosa Grünberg-Sjöstedt, http://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/13257, Svenskt biografiskt lexikon (art av Bertil Hagman), hämtad 2015-12-08.
Basic info
Main profession: Director
Born: 1878
Died: 1960
Active: 1908-1914
Filmography
Musik:
Amerikaminnen (1908)
Idé/regissör och skådespelare:
Amerikaminnen (1908)
Skilda tiders danser (1909)