Rebecka Lafrenz är en mångfaldigt prisbelönad producent. Med en fil kand. i litteratur- och filmvetenskap, flera år som projektledare på Göteborgs filmfestival och jobb som produktionsassistent i ryggen, kom Lafrenz in på Dramatiska Institutets producentutbildning 1999. Där producerade hon Jens Jonssons kortfilm Reparation om ett medelålderskrisande äktenskap. Ett tema som återkommer, spetsat med otrohet, i deras andra gemensamma film K-G i nöd och lust (2002).
Året därpå samarbetade de i ytterligare fyra kortfilmer. Spaden, om två kvinnor vars osämja kring en man utlöses av en spade, utsågs till bästa kortfilm vid Palm Springs International Film Festival. Guldbaggenominerade Utvecklingssamtal, om två obekväma samtal, och Gömd i tiden, om ett äldre syskonpar och deras mörka familjehistoria.
Med Fragile, som utspelar sig i det kylslagna Sverige vilket Jonsson fångar med sin specifika värme, vann de SVT:s och Filminstitutets novellfilmspris samt nominerades till Guldbagge för bästa kortfilm 2005.
I sällskap med kurskamraten Mimmi Spång började Lafrenz 2001 på Memfis Film där hon var produktionssledare på Josef Fares avväpnande snutrulle Kopps (2003), Lukas Moodyssons mörka existentiella Container (2006) och i Maria Bloms romantiska förortsdrama Fishy från 2008.
2006 hade produktionsduon Lafrenz/Spång anslutit sig till Malte Forssells och Håkan Lindhés produktionsbolag Garagefilm, där de blev delägare 2007 och sedan 2016 det drivande teamet bakom flera uppmärksammade filmer ur olika genrer. Bolagets namn speglar lite deras attityd och arbetssätt berättar de i Jan Lumholdts intervju här på Nordic Women in Film. “Vi har jobbat lite på en lågbudgetnivå där vi har fixat mycket själva. Trots att vi med tiden gjort lite större saker är attityden kvar i namnet som speglar vår hållning ganska bra. Att slå underifrån lite, föra fram samhällsorienterade teman med budskap – oavsett genre.”
På Garagefilm börjar Lafrenz och Spång på allvar att producera gemensamt. Även som exekutiva, eller medproducenter i parallella projekt. De gör både dokumentärt, som arkitekturdokumentären Kosta 3:30 (2006), och animerat som Holly Hallonsten ger igen (2006), men framför allt handlar det om spelfilm. Till exempel Simon Stahos parmiddagsdrama Himlens hjärta (2008) eller Nånting måste gå sönder (2014), där Saga Becker som första transperson erhöll en Guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll. En höjdpunkt som matchades med Johannes Nyholms djärva genrehybrid Jätten som gick hem med Guldbagge för bästa film, bästa manuskript och bästa mask/smink 2017.
Som exekutiva producenter till Gabriela Pichlers småstadsbetraktelse Amatörer kunde de glädja sig åt högsta betyg från kritiker, Svenska kyrkans filmpris, Angelospriset, samt pris som bästa nordiska film vid Göteborgs filmfestival 2018.
Men redan 2008 både producerade de Johan Jonasons debutfilm, den surrealistiska livscoachskräckisen, tillika ’rookiefilmen’ Behandlingen, som rönte stor uppmärksamhet både hemma och utomlands, och Jag förstår inte, med manus och regi av Babak Najafi. Den sistnämnde var en regissör som skulle komma att betyda mycket för Lafrenz och Spång. Hans långfilmsdebut Sebbe, om 15-årige Sebbe som bokstavligen är på väg att explodera, vann en Guldbagge för bästa film 2011 och är en film de är omåttligt stolta över. “Den ringar också in vad en Garagefilm-film är och vad vi står för: samhällstillvänd, men med ett extremt stort hjärta. Sådan film gör vi här, helt enkelt.”
Som grädde på moset fick duon Lafrenz/Spång Lorenspriset vid Göteborgs filmfestival och vid Cannes 64:e filmfestival representerade de Sverige i Producers on the Move. Där nätverkades det och planerades för komedin Cockpit (2012) av Mårten Klingberg. Med Jonas Karlsson i huvudrollen som piloten som gör en ”Tootsie” för att få tillbaka sitt jobb – det vill säga klär ut sig till kvinna. Geniala komedier i Judd Apatows anda är också något Garagefilm skulle kunna tänka sig göra mer av. Men komedi måste närmas med allvar i grunden, menar de.
Med sin spännvidd har Lafrenz alltid aktuella projekt på repertoaren eller i pipeline. I början av 2018 nådde Fanni Metelius Hjärtat filmduken. En långfilmsdebut som enligt DN:s Helena Lindblad “testade gränser i intimsfären som ingen annan just nu.”
I samma veva fick den hyllade danska samproduktionen Charmören, om desperation i skuggan av ett utvisningshot, premiär.
Regissören Lisa Aschan har Garagefilm arbetat med flertalet gånger, bland annat med Det vita folket, en film om människor i förvar med annorlunda perspektiv. Även så Aschans långfilm Ring mamma!, under överinseende av oumbärliga producentkollegan Anna-Maria Kantarius, men under Garagefilms tak.
På senare år har Rebecka Lanfrenz producerat film för FLX. Comedy Queen, regisserad av Sanna Lenken, och producerad av Rebecka Lafrenz och Anna Anthony, för just FLX, blev 2023 nominerad till en Guldbagge för Bästa film. Även filmen dessförinnan, Berts dagbok, från 2020, producerade Lafrenz tillsammans med Anna Anthony.
Louise Lagerström (2018, senast uppdaterad av red. 2023)
Basic info
Main profession: Producer
Born: 1969
Active: 1995-
Filmography
Producent:
Äkta skräck (2024)
Jönssonligan kommer tillbaka (2024)
Comedy Queen (2022)
Berts dagbok (2020)
Hjärtat (2018)
Golden Girl (2016)
Flugparken (2014)
Ekspeditionen til verdens ende (2013)
Cockpit (2012)
De närmaste (2012)
Sebbe (2010)
Behandlingen (2009)
Lidingöligan (2009)
Småvilt (2009)
Jag förstår inte (2008)
Holly Hallonsten ger igen (2006)
Kosta 3:30 (2006)
Fragile (2004)
Gömd i tiden (2003)
Spaden (2003)
Utvecklingssamtal (2003)
K-G i nöd och lust (2002)
Reparation (2001)
Samproducent:
Charmören (2017)
Produktionsledare:
Fishy (2008)
Container (2006)
Kopps (2003)
Research:
Muraren (2002)
Medproducent:
Call Girl (2012)
Exekutiv producent:
Ring mamma! (2019)
Skuggdjur (2018)
I Remember When I Die (2016)
Det vita folket (2015)
Jätten (2015)
Min lilla syster (2015)
Nånting måste gå sönder (2014)
Äpplet & masken (2009)
Himlens hjärta (2008)
Biträdande producent:
Krama mig (2005)
Inspelningsledare:
Kopps (2003)
Jag är din krigare (1997)
Produktionsassistent:
Besvärliga människor (2001)
En på miljonen (1995)
Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)
Awards
2018: Bästa nordiska film, Göteborgs filmfestival för Amatörer.
2018: Svenska kyrkans filmpris, Angelospriset, Göteborg, för Jätten.
2017: Guldbagge för Bästa film, bästa manuskript och bästa mask/smink för Jätten.
2011: Guldbagge Bästa film, Sebbe.
2011: Lorenspriset vid Göteborgs filmfestival, Sebbe.
2005: SVT:s och Filminstitutets novellfilmspris för Fragile.
2003: Bästa kortfilm vid Palm Springs International Film Festival för Spaden.