Efter endt studentereksamen rejste Vibeke Windeløv i perioden 1969-1971 til Princeton i USA. I første omgang som au pair, men efterfølgende påbegyndte hun psykologistudier på universitetet. Hun var godt i gang med 2. del af psykologistudiet i Danmark, da hun blev hyret som scripter til Normannerne (Poul Gernes/Per Kirkeby, 1976). Filmen blev instrueret af hendes daværende kæreste Per Kirkeby, og hurtigt blev alle opmærksomme på hendes store talent for at organisere, da hun fik til opgave at finde flere hundrede statister til filmen. Efter det første møde med filmbranchen var hun solgt og færdiggjorde ikke sit universitetsstudium.
Umiddelbart efter begyndte hun af arbejde som produktionsleder på både spillefilm og dokumentarfilm. Blandt andet på to stjernetegnsfilm, på Matador og på flere af Jørgen Leths film. I 1980’erne fik hun to sønner og i forbindelse med begge barselsorlover, tog hun 1. og 2. del af en HD-uddannelse i organisation og management.
I 1992 blev hun kaldt til det nystartede Zentropa for at skaffe finansiering til Susanne Biers første danske spillefilm Det bli’r i familien. Vibeke Windeløv forblev tilknyttet Zentropa indtil 2005 og blev kendt som Lars von Triers faste producer. Hendes næste store opgave blev således at finansiere og producere Breaking the waves (1996). Det var den første danske film med et budget på over 40 mio. kr., og det krævede en massiv arbejdsindsats og stor rejseaktivitet at skaffe finansiering fra 28 investorer til en endnu ung og forholdsvis ukendt instruktør fra Danmark. Windeløv betragter selv filmen som hendes svendestykke. Blandt mange andre priser vandt filmen Den gyldne palme på Filmfestivalen i Cannes.
I årene efter var der dogmefilm på programmet og Vibeke Windeløv deltog aktivt som producer på Idioterne (Lars von Trier, 1998) og The King is Alive (Kristian Levring, 2000). Hendes mesterstykke som producer kom samme år med Lars von Triers Dancer in the Dark. Med et budget på 100 mio. kr. og en temperamentsfuld hovedrolleindehaver (den islandske sangerinde Björk), der flere gange forlod optagelserne, var det noget af et kunststykke ud i organisation og psykologi at få filmen færdiggjort. Om sin arbejdsform har hun udtalt: “Jeg har vel en form for vanvittig energi, og hvis der er noget, jeg skal opnå, så giver jeg ikke op. (…) Jeg er handlekraftig grænsende til det ulidelige” (Politiken 27/9 1998).
Efter at have forladt Zentropa i 2005 fortsatte Windeløw sit virke som freelance producer i filmbranchen og producerede blandt andet Æblet og ormen (Anders Morgenthaler, 2009), Mammoth (Lukas Moodysson, 2009) og Den skaldede frisør (Susanne Bier, 2012), de sidste to film for Zentropa.
I 2011 stiftede hun sit eget produktionsselskab, Windeløv og Lassen Interactive APS sammen med den filmskoleuddannede Stinna Lassen. Deres første produktion Cloud Chamber (Christian Fonnesbech, 2013) er en nyskabende blanding mellem film, computerspil og sociale medier.
Vibeke Windeløv regnes for en af Danmarks betydeligste producere. Hun er i besiddelse af et stort organisatorisk talent og er en fremragende networker med kontakter i det meste af verden. Om sin egen rolle har hun udtalt: “Det jeg kan som producer er at skabe en god stemning omkring en filmproduktion, og det tror jeg er vigtigt for, hvad der kommer ud i sidste ende. Desuden arbejder jeg meget grundigt med mine budgetter” (Jyllandsposten 9/11 1997).
Vibeke Windeløv har siddet i utallige bestyrelser og fået tildelt mange priser. For eksempel har hun modtaget er Æresbodil i 2001 samt den franske orden Chevalier de L’ordre des Arts et des Lettres. Hun har siddet i bestyrelsen for E:F:A: (European Film Academy) 1998-2003 og i bestyrelserne for produktionsselskaberne Copenhagen Bombay og Fridthjof Film, samt været jurymedlem på filmfestivalen i Venedig.
Birgit Granhøj, forskningsbibliotekar
Det Danske Filminstitut
Basic info
Main profession: Producer
Born: 1950
Active: 1976-
Links
Filmography
Producer:
Miniyamba (2013)
Cloud Chamber (2013)
Den skaldede frisør (2012)
Mercy Marcy – Adoptionens pris (2012)
Gud, lugt og hende (2008)
Direktøren for det hele (2006)
Dogville (2003)
Helgoland (2001)
Dancer in the Dark (2000)
Idioterne (1998)
If I give You My Humbleness, Don’t Take Away My Pride (1998)
Breaking the Waves (1996)
Det bli’r i familien (1993)
Notater om kærligheden (1989)
Dansk litteratur (1989)
Geologi – er det egentlig videnskab? (1980)
Executive producer:
Vildheks (2018)
Charmøren (2017)
Mini (2014)
Mammut (2009)
Æblet & Ormen (2009)
Roskilde (2008)
Dogville Confessions (2003)
De fem benspænd (2003)
Sisters in the Sky –en Roadmovie fra luften (1999)
Sekten (1997)
Produktionsleder:
Traberg (1992) (præproduktion)
Christian (1989)
Den røde skov – filmisk orakel i 9 billeder (1987)
Udenrigskorrespondenten (1983)
Sorteper – Det kan du selv være (1980)
En rig mand (1979)
Honningmåne (1978)
Matador (1978)
I skorpionens tegn (1977)
Asger Jorn (1977)
I løvens tegn (1976)
Co-producer:
Bjerget (2015)
Konsulent:
Kidnappet (2010)
Associate producer:
Dear Wendy (2005)
Produktion:
Manderlay (2005)
Elsker dig for evigt (2002)
The King Is Alive (2000)
Den gamle maya (1971)
Malerier:
Hip hip hurra (1987)
Produktionsassistent:
Den dobbelte mand (1976)
Scripter:
Normannerne (1976)
Read more about the films at the Dansih Film Institute (DK)
Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)