Sara Heldt är en av Sveriges mest erfarna och anlitade manusförfattare och står bakom en lång rad tv-serier och filmer. Hon har även arbetat som krönikör på Svenska Dagbladet samt som frilansjournalist. En tid jobbade hon som lärare i manusförfattande i både Sverige och Norge. Karriären började lite motigt när hon inte blev antagen till en åtråvärd utbildning som tv-producent på SVT. Men i stället handplockades hon till en kortare ”såpakurs” på TV4, samtidigt som hon pluggade film och litteratur och arbetade som konduktör.
Som manusförfattare debuterade hon 1987 i avsnitt 39 i SVT:s långkörare Varuhuset, även om hon också bidrog med manus till TV4:s satsning Destination Nordsjön.
Som en av de mer undanskymda rollerna i filmskapandet trivs Heldt bra med manusförfattande. ”Hellre erkänd än känd.”. “Jag älskar mitt jobb. Det finns inget annat jag skulle vilja hålla på med – om jag inte vore operasångerska!”
I början av 90-talet arbetade hon som guvernant åt den då 14 år yngre Johan Widerberg som hade huvudrollen i den populära tv-serien Ebba och Didrik. En relation som höll i sig – och långt senare resulterade i gemensamt manusskrivande. Till sin första långfilm Vinterviken (1996) skriver Heldt manus tillsammans med Mats Wahl, vars ungdomsbok filmen bygger på, och Harald Hamrell som regisserade. En Romeo och Julia-historia med klass- och rasperspektiv som genererade en guldbaggenominering för Heldt.
Selma & Johanna – en roadmovie (1997) skriver hon tillsammans med filmens regissör Ingela Magner, en berättelse om två elvaåringar som drar till Europadomstolen för att överklaga att Johanna ska tvingas gå om en klass. Filmen vann pris för bästa film i Montréal och publikpriset Cinekid i Amsterdam.
Under samma period skriver hon flitigt för SVT. Bland annat som avsnittsförfattare till serien om Emma åklagare och serien Sjätte dagen (1999), som beskrevs som en svensk Twin Peaks. Heldt hade bara läst Katarina Mazettis Grabben i graven bredvid en gång innan hon skrev filmmanuset till Kjell Sundvalls filmatisering. Att överföra en bok kräver ett särskilt handlag och en balans mellan respekt för förlagan och rätten att göra historien till sin egen, säger Heldt i en intervju i Förmiddag i P4.
För lokaltidningen Mitti berättar hon att hon bytte ut en del av skämten och gjorde filmversionen mer lågmäld än boken. Det verkade inte ha stört den miljonstora biopublik som redan älskade boken. Grabben i graven bredvid guldbaggenominerades i fem kategorier 2003, bland annat Heldt för bästa manus. Dock blev det Michael Nyqvist som kammade hem en bagge för bästa manliga huvudroll som bonden Benny, som inleder en famlande kärlekshistoria över kulturgränserna med en bibliotekarie på kyrkogården.
Heldt skriver fortsättningsvis manus till Kjell Sundvalls Vinnare och förlorare (2005) som lanserades som en romantisk komedi i travmiljö men egentligen var en familjefilm som inte riktigt hittade sin publik. Heldt har skrivit för så skilda seriesammanhang som Björnes magasin och Simpor och grodfötter till Anno 1790 och Morden i Sandhamn. Men en viss dragning åt genren nordic noir kan skönjas. Tillsammans med Pia Gradvall skrev hon manus till tv-serien Kronprinsessan (2006). En försvenskad version av den danske författaren Hanne-Vibeke Holsts roman i regi av Kathrine Windfeld som både Emmynominerades och vann den svenska tv-priserna Kristallen och Ikarospriset. Intrigerna och maktkampen i en fiktiv skildring av det socialdemokratiska partiet fick en fristående fortsättning i Kungamordet 2008 och vidare med Drottningoffret 2010.
Heldt har även försett den unga publiken med raffel. Till skillnad från de flesta uppdrag manusförfattare numera får, att bearbeta heta litterära förlagor, fick hon låna författaren Martin Widmarks populära bokfigurer och själv utforma berättelsen i LasseMajas detektivbyrå – Kameleontens hämnd (2008). Inläst på figurerna var hon sannerligen, då hon två år innan tillsammans med Gradvall skrivit manus till 2006 års julkalender LasseMajas detektivbyrå.
Heldt har i intervjuer beklagat trycket att nästan uteslutande adaptera redan befintliga böcker istället för originalidéer. Hon beskriver sig som textnörd som vill ha kontroll över hela processen och slutfinishen. Men för sitt gamla bollplank Johan Widerberg har hon förtroende. Så pass att de vågade sig på ett manus på den första och sista delen i Leif GW Perssons trilogi med samlingsnamnet “Välfärdsstatens fall”. Kristian Petri och Kristoffer Nyholm regisserade En pilgrims död. En kriminalserie i fyra delar från 2013 om en alternativ utredning till den ordinarie Palmeutredningen. Serien nominerades till Kristallen för årets bästa svenska tv-drama och till en mängd internationella tv-priser.
Rolf Lassgård som polisen Lars Martin Johansson rotar vidare bland gamla brott som genljuder i maktens nutida korridorer i Den fjärde mannen med manus av Heldt/Widerberg, medan Heldt själv skriver den avslutande delen Den döende detektiven från 2018. Nu med en strokedrabbad och stukad kriminalare förkroppsligad av Lassgård, flankerad av Helena af Sandeberg och Alexej Manvelov. ”Heldts manus tillsammans med skådespelarnas fraseringar får det att sjunga om Leif GW:s Perssons polissvenska, vilket inte är det lättaste”, skrev Expressens Mattias Bergqvist.
Louise Lagerström (2018)
Källor: Förmiddag i P4 2011, SvD 2008, Mitti
Basic info
Main profession: Screenwriter
Born: 1960
Active: 1987-
Filmography
Manus:
Bamse och vulkanön (2021)
Den döende detektiven (2018)
Den fjärde mannen (2014)
En pilgrims död (2013)
Drottningoffret (2010)
Morden i Sandhamn (2010)
Kungamordet (2008)
LasseMajas Detektivbyrå – kameleontens hämnd (2008)
Kronprinsessan (2006)
Vinnare och förlorare (2005)
Grabben i graven bredvid (2002)
Sjätte dagen (1999)
Emma åklagare. Människosmugglarna (1997)
Häxkonst och trolldom (1997)
Selma & Johanna (1997)
Vinterviken (1996)
Kakan (1991)
Manusbearbetning:
Den nya människan (2007)
Guvernant:
Ebba och Didrik (1990)
Awards
Guldbaggenominerad 2003 Bästa manuskript Grabben i graven bredvid
Guldbaggenominerad 1997 Bästa manuskript Vinterviken