Monne Lindström utbildade sig till grafisk designer på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg 1986-1989. Hon arbetade därefter som bland annat originalare, och frilansade under ett antal år som grafisk designer och illustratör. 2006-2009 var hon anställd på filmbolaget Vilda Bomben, och deltog då i arbetet med Carl Javérs animerade långfilm Freak out! (2014).
2009 lärde Monne Lindström känna dokumentärfilmaren och producenten Kristina Meiton, och inledde ett samarbete med henne. Lindström arbetade då med målningar som föreställde tennisstjärnan Rafael Nadal. Med Meitons hjälp förvandlades Lindströms fantasifullt undersökande måleri till en animerad kortfilm, Anyone for tennis? (2011), där hon låter en desillusionerad trebarnsmamma få ny livslust i ett osannolikt möte med Nadal. Anyone for tennis? hade premiär 2011 på Göteborgs filmfestival och fick biodistribution via Folkets Bio. Den visades på ett antal festivaler runtom i världen, bland annat på Nordisk Panorama i Danmark.
Manuset till den animerade dokumentären Räknar dagar, räknar år (2013) baserades på ljudinspelningar där barn berättade om sina upplevelser av och tankar kring att ha en förälder som begått brott och hamnat i fängelse. Lindström använde sig av en digital collage-teknik liknande den i Anyone for tennis?. Räknar dagar, räknar år har visats på festivaler, men används även i pedagogiskt syfte inom kriminalvården.
2017 kom den självbiografiskt vinklade kortfilmen Tre anteckningar, som skildrar en konstnärs känsla av alienation inför ett byråkratiskt och prestationsinriktat samhälle. Monne Lindström stod själv för manus, regi och produktion.
I Zlatan i Alperna (2019) skildrar Lindström återigen ett fiktivt möte mellan en sportstjärna och en ”vardagsmänniska”, ett tema som hon beskrivit som en konstnärlig fristad där hon kan ”skapa obehindrat utifrån egna villkor”. Lindström arbetade den här gången med teckningar och målningar istället för med digitalt collage.
Så här beskriver Monne Lindström sin arbetsprocess:
– Jag jobbar med olika delar på samma gång, det är som att komponera ett musikstycke eller bygga en skulptur. Jag börjar med något slags skelett, en historia eller saga. Jag skissar jättemycket och gör storyboards. I och med det så föds en dialog ur bilderna. Jag är en bildmänniska men jag jobbar också mycket med ljud, röster och dikter. Så jag producerar en uppsjö av saker när jag undersöker om en idé klarar av att bli en film, det blir ett visst svinn. Jag ändrar jättemycket under processens gång och jobbar intuitivt.
Karoline Eriksson (2018)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1963
Active: 2005-
Links
Filmography
Regi
Zlatan i Alperna (2019)
Tre anteckningar (2017)
Räknar dagar räknar år (2013)
Anyone for tennis? (2011)
Manus
Zlatan i Alperna (2019, tillsammans med Kristina Meiton)
Räknar dagar räknar år (2013)
Anyone for tennis? (2011)
Producent
Tre anteckningar (2017)
Foto
Räknar dagar räknar år (2013)
Musik
Tre anteckningar (2017)
Anyone for tennis? (2011)
Animation
Anyone for tennis? (2011)
Awards
Juryns pris vid Bangalore Short Film Festival för Räknar dagar räknar år (2016)
Nominerad til Prix de Jeunesse för Världens bästa barnprogram – för Räknar dagar räknar år (2014)
Bästa svenska kortfilm vid Uppsala kortfilmfestival för Anyone for tennis? (2011)
Bästa animerade film vid Fredrikstad animationfilmfestival för Anyone for tennis? (2011)