Martina Carlstedt (SE)

Regissör, filmfotograf, producent. Född i Stockholm 1985. Utbildad vid Stockholms Filmskola 2006-2007, och i Dokumentärfilm vid Dramatiska Institutet 2010-2013.

Dokumentärfilmaren Martina Carlstedt arbetar i kortfilmsformatet och har i de flesta av sina produktioner själv stått för regi, manus, produktion, och filmfoto. Carlstedt har sin bas i Stockholm där hon studerat vid Stockholms Filmskola, utexaminerats i dokumentärfilm vid Dramatiska Institutet, och studerat psykologi vid Stockholm Universitet.

Carlstedts val att arbeta med dokumentärfilm grundar sig i tanken om att verkligheten ofta slår fiktionen – och det är i verkligheten hon hittat de berättelser hon vill dela. Kortfilmsdokumentärerna kretsar kring mänskliga relationer, med återkommande fokus på generationer, utanförskap och gemenskap.

Med filmen Claes (2010) skapade Martina Carlstedt ett finstämt och intimt porträtt av pensionären Claes och den upplevt trygga ensamhet han skapat för sig själv. Carlstedt hade som barn lärt känna Claes, men efter en flytt tappade de kontakten. Under arbete med ett annat filmprojekt som förde Carlstedt till Göteborg, återsågs de två, ett möte som resulterade i en brutalt ärlig dokumentär. Filmen vann pris vid flera internationella festivaler, bland annat utnämndes den till bästa europeiska kortfilmsdokumentär vid kortfilmsfestivalen Go Short i Nederländerna 2012.

2013 kom Kärleksförmedlingen, om kärleksförmedlingen Yevgeniya i den ryska staden Arkhangelsk, intill polcirkeln. I en stad där internetuppkoppling inte är att ta för given, är det till den nästan 20-åriga kärleksförmedlingen de som söker kärlek kommer. Samma år tilldelades filmen Tempo Short Award vid Tempo dokumentärfilmsfestival.

Temat kring sökandet efter kärlek, eller bara önskan att knyta an till andra, återkommer även i Martina Carlstedts följande två filmer. Efter Micke & Tommy (2014), om de bästa vännerna med samma namn, kom Alla bara längtar (2016).  Filmens engelska titel är Livingroom, vilket beskriver hur vi möter de olika personer som porträtteras i filmen. Filmen kom till efter Carlstedts insikt om ett ålderssegregerat samhälle där möten mellan åldrar och generationer inte riktigt har något utrymme. I Alla bara längtar talar några 40-talister om sina liv och minnen, men deras vardagsrum med allt de samlat på sig berättar minst lika mycket.

Med filmen Crush (2017) byter Carlstedt generation och utblick, men tematiken förblir densamma. I en ögonblicksbild möter vi bästa vännerna Matilda och Anna-Nora, 14 år, som försöker sig på att definiera vad kärlek är och hur vänskap ser ut genom livet.

Freya Kilander (2017)

Basic info

Main profession: Director
Born: 1985
Active: 2010-

Filmography

Regi:
Ödesåren (2023)
Målbrottskören (2021)
Crush (2017)
Alla bara längtar (2016)
Micke & Tommy (2014)
Kärleksförmedlingen (2013)
Claes (2010)

Manus:
Ödesåren (2023)
Målbrottskören (2021)
Crush (2017)
Alla bara längtar (2016)
Micke & Tommy (2014)
Kärleksförmedlingen (2013)
Claes (2010)

Producent:
Målbrottskören (2021)
Alla bara längtar (2016)
Micke & Tommy (2014)
Kärleksförmedlingen (2013)

Foto:
Ödesåren (2023)
Crush (2017)
Alla bara längtar (2016)
Micke & Tommy (2014)
Kärleksförmedlingen (2013)
Claes (2010)

Klippning:
Ödesåren (2023)
Kärleksförmedlingen (2013)

Regiassistent:
Rodnad (2012)

Produktionsassistent:
Rodnad (2012)
Sakrament (2011)

Kompletterande foto:
Guldfeber – stölderna på Kungliga Myntkabinettet (2020)
Julen börjar i Gävle – en bockumentär (2017)
Shapeshifters (2017)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles