Vold uteksaminerte fra Nordland kunst- og filmfagskole med kortfilmen 80040085, som ble vist på filmfestivalen i Tromsø i 2001. Hun har senere tatt utdanning ved Kunstakademiet i Oslo og ved fotolinjen på Den Norske filmskolen. I 2003 var Vold aktuell med to filmer på Filmfestivalen i Tromsø: Jeg gikk en tur på stien ble vist under programmet for Tromsø-regissører, mens Kortslutning var nominert til Tromsøpalmen.
Vold har samarbeidet med regissør Ole Giæver på flere prosjekter, deriblant kortfilmen The Pledge, hvor hun var fotograf. I 2003 hadde Giæver og Vold premiere på filmene Play 2002 og Play 2003. Filmene er spilt inn i forbindelse med arrangementet Festspilluka i Tromsø. Play 2002 er en antologi bestående av 50 kortfilmer laget over to uker og spilt inn på video. I Play 2003 er antallet filmer redusert til 45. Filmen er til gjengjeld spilt inn over bare en uke. Her eksperimenterer Vold og Giæver med humor og kreativitet, og spiller på konvensjoner fra blant annet reklamefilm, sketsj, bakomfilm, parodi og filmtrailer. I 2004 fulgte de opp med Play 2004, hvor antallet filmer igjen var redusert med fem, mens de i 2005 økte antallet filmer til 75. Play 2005 ble vist på Filmfestivalen i Tromsø i 2006.
I 2003 debuterte Vold på Høstutstillingen med videoinstallasjonene je dance, donc jesuis og Kanskje kommer Ingrid Bergman. Sommeren 2011 reiste Vold til Harstad sammen med regissør Vibeke Heide, hvor de spilte inn kortfilmen Og leken er god (2012). Filmen fikk god uttelling på kortfilmfestivalen, hvor Vold mottok Filmforbundets fagpris, og Heide fikk Gullstolen. I 2013 jobbet Vold og Giæver sammen under innspillingen av Mot naturen, hvor Vold var co-regissør. Dette var første gang hun arbeidet med en film som fikk nasjonal kinodistribusjon. I 2015 stilte Giæver opp som skuespiller i Volds kortfilm Totem, som hadde premiere på filmfestivalen i Tromsø.
I 2017 fulgte dokumentarfilmen Letters, et samarbeidsprosjekt mellom Vold og den sør-koreanske regissøren Jero Yun som begynte i 2015 under talentutviklingsprogrammet CPH:LAB. Vold har de siste årene vært fotograf på kortfilm og spillefilm, slik som Teltet (Figenshau, 2019), Hoggeren (Syversen, 2017), Han (Bruusgaard, 2021), og Invisible Touch (Daisuke Kosugi, 2024)
Martin Parker (2017, oppdatert av red. 2022).
Basic info
Main profession: Cinematographer
Born: 1978
Active: 2000-
Filmography
Foto:
Invisible Touch (2024)
Voice (2023)
Tyngde (2022)
Paradis (2021)
Første stemme (2021)
Han (2021)
Gritt (2021, b-foto)
På kjøtt og blod (2019)
Letters (2017)
Hoggeren (2017)
The Lost Dreams of Naoki Hayakawa (2016)
Crying man (2016)
Hvite firkanter (2016)
Bunker (2015)
Cyrk (2014)
Prematur (2013)
Å åpne, å se (2012)
St. Jørgens plass (2012)
Tilbake (2012)
Og leken er god (2011)
Levis hest (2011)
Der dunkle Mensch (2010)
Violent Sorrow Makes a Modern Ecstasy No. 2 (2009)
The Pledge (2003)
Tiden er min venn (2003)
Regi:
Letters (2017)
Totem (2015)
Mot naturen (2014)
Manus:
Totem (2015)
Klipp:
Letters (2017)
Totem (2015)
Produsent:
Letters (2017)
Totem (2015)
Produksjonsleder:
Skårungen (2002)