Lilja Ingolfsdottir (NO)

Manusforfatter og regissør. Født 1976. Laget flere kort- og novellefilmer.

Lilja Ingolfsdottir er utdannet manusforfatter og regissør fra The London Filmschool, samt FAMU, den tsjekkiske filmskolen i Praha. Hun har skrevet og regissert nærmere 20 kort- og novellefilmer, samt TV-innslag for NRK og produksjonsselskaper i Norge og utlandet.

Flere av Ingolfsdottirs kortfilmer fra begynnelsen av 2000-tallet er engelskspråklige, og laget med et internasjonalt team. Standing Still fra 2001 var avgangsfilmen hennes fra London, hvor en lang tagning danner kjernen av filmen, som er skutt i sort-hvitt, og inneholder en nitid organisering av tid og komposisjon. Oblivion fra 2003 danner et konseptuelt slektskap med Standing Still, og er i likhet med den også filmet på 16 millimeter. Oblivion er en slags fremtidsdystopi som beveger seg mot både et sci fi-sjangerlandskap og billedutsnitt som kan minne om Tarkovskij, mens den påfølgende Inbetween Now er en fragmentarisk film med raske, korte klipp, som tilsammen danner en strøm av bilder fra et mulig liv. Om filmen uttalte Ingolfsdottir: «Først og fremst er dette en intuitiv film så ideen har nok oppstått like fragmentarisk som filmens uttrykk. Jeg ville forsøke å gripe fatt i noen av de millioner av inntrykk og uttrykk et øyeblikk og et liv faktisk inneholder. Ideen ved å skille mellom det enkelte øyeblikket og strømmen av bilder var også å vise hvordan disse påvirker hverandre gjensidig. Ett enkelt øyeblikk vil alltid inneholde en strøm av bilder, mens enkelte av disse bildene på den andre siden vil stå klarere frem enn andre øyeblikk i denne strømmen.»

Under fellestittelen Handlefri (Not Worth It) laget Lilja Ingolfsdottir og Sara Eliassen en serie på seks filmer, hver på 45 sekunder, som var utformet som «antireklame»: Glow (2005), Shine (2000), Drømmen om jul (A Christmas Dream, 2006), Det lille ekstra (Something Special, 2006), Baklengsshopping (Backwards Shopping, 2006) og Kaste her, kaste selv (Trash & Carry, 2006). Her utforsker de reklamefilmens formspråk og virkemidlene som benyttes for å vekke forbrukerens begjær. Reklamefilmens budskap, at å kjøpe en bestemt vare løser problemer og gjør deg lykkelig, snus på hodet. I løpet av noen dager i 2007 ble filmene vist igjennom kommersielle og offentlige kanaler, blant annet som reklame på kino, TV, i utstillinger og på flytogets tv-skjermer.

Exit the Situation ble spilt inn på den gamle Kvinneklinikken på Rikshospitalet, og handler om en ung kvinne som har oppført noe på CV-en sin som ikke er helt sant. Under jobbintervjuet blir løgnen avslørt.

Neglect ble spilt inn i Oslo og Paris, på fransk og norsk med Agnes Kittelsen og Jon Øigarden i hovedrollene. Filmen handler om en ung kvinne som får vite at faren ligger livstruende skadet på et sykehus i Paris, og denne nyheten fremkaller et hvelv av drømmer, minner og aktuelle hendelser. Filmen ble produsert av Gudny Hummelvoll.

Hong Kong fra 2015 følger Rebekka (36) i hennes hverdag. Hun er selvstendig, ambisiøs og initiativrik, samtidig som hun er avhengig av oppmerksomhet og kontakt fra andre for å unngå å måtte forholde seg til sine egentlige problemer. Tilsynelatende har Rebekka et vellykket liv, men  i den nære og umulige relasjonen til ektemannen Nils manipulerer hun bevisst og ubevisst seg selv og andre for å holde frykten for sin egen ensomhet på avstand.

I 2007 opprettet Ingolfsdottir sitt eget produksjonsselskap, Ingofilm, og er ofte oppført som produsent på sine egne filmer. I samme år ble 11 av Ingolfsdottirs kortfilmer utgitt på DVD.

I april 2018 skrev Ingolfsdottir et innlegg i bransjebladet Rushprint, der hun tok et oppgjør med Norsk filminstitutt med sine konsulent og -støttesystemer. Her viste hun hvordan disse i en årrekke drenerte prosessen hennes med å utvikle en langfilm, til hun til sist hadde «utviklet» seg bort fra sitt eget prosjekt. Et av hovedpunktene hun måtte kjempe mot i systemet var særlig motvilligheten til å portrettere en usympatisk kvinnekarakter. Som hun skrev: «Årene gikk, NFI bevilget og bevilget. Til etablerte menn, kassasuksesser, sjangerfilmer og en og annen, mannlig auteur. Jeg utviklet og utviklet, med støtte fra NFI, i sidesporet. Da over en halv million av fellesskapets penger var svidd av på tvungen utvikling for å overbevise tvilende og troende konsulenter, var sluttpunktet nådd. Jeg søkte produksjonsstøtte og jeg fikk nok en gang avslag til fordel for en friksjonsløs sjangerfilm. Jeg måtte innse at jeg ikke ville komme igjennom. Men verst av alt:  jeg hadde utviklet prosjektet mitt i stykker. Jeg kunne ikke lenger skjønne hva jeg ville med filmen, karakterene hadde for lengst sluttet å snakke til meg og det siste manusutkastet var tamt og retningsløst. Det var ikke noe mer å overbevise beslutningstakerne om når jeg selv ikke hadde lyst til å lage filmen.»

Ingolfsdottir ble tildelt prisen for best director ved både filmfestivalen i Bukarest og Asiana internasjonale filmfestival for filmene Standing Still og Oblivion. Med Joakims samtale vant hun både en manuskonkurranse i NRK, og ble tildelt Ola Solums minnefond ved filmfestivalen i Grimstad i 2001. I 2018 laget hun kortfilmen Show me your original face before your mother and father were born. Hun skrevet flere langfilmer som har vært i utvikling i Norsk Filminstitutt, deriblant Hong Kong (spillefilmversjon), Fengsel og Til stillheten, og har også utviklet en langfilm med tittelen Fire dager ved Oslo Pictures hvor hun er en del av talentprogrammet Filmskapere.

I 2024 kom Ingolfsdottirs langfilmdebut Elskling. Filmen hadde verdenspremiere under filmfestivalen Karlovy Vary, der den ble utmerket med tre uavhengige jurypriser, festivalens Special Jury Prize og pris for beste kvinnelige skuespiller til Helga Guren som spiller filmens hovedrolle.

 

Maria Fosheim Lund (2018, sist oppdatert av red. 2024)

Basic info

Main profession: Director
Born: 1976
Active: 1998-

Filmography

Regi:
Elskling (2024)
Det jeg ønsker du hadde sagt til meg, som du aldri kommer til å si (2021)
Det vi frykter (2020)
Som en flamingo (2020)
Show me your original face before your mother and father were born (2018)
Hong Kong (2015)
Neglect (2009)
Exit the Situation (2006)
Handlefri (2006; kortfilmserie; med Sara Eliassen)
Inbetween Now (2006)
Oblivion (2003)
Standing still (2001)
Kitchen Sync (1999)
Joakims samtale (1998)

Manus:
Elskling (2024)
Det jeg ønsker du hadde sagt til meg, som du aldri kommer til å si (2021)
Det vi frykter (2020)
Som en flamingo (2020)
Hong Kong (2015)
Neglect (2009)
Exit the Situation (2006)
Handlefri (2006; kortfilmserie; med Sara Eliassen)
Inbetween Now (2006)
Oblivion (2003)
Standing still (2001)
Kitchen Sync (1999)
Joakims samtale (1998)

Produsent:
Det jeg ønsker du hadde sagt til meg, som du aldri kommer til å si (2021)
Som en flamingo (2020)
Show me your original face before your mother and father were born (2018)
Hong Kong (2015)
Handlefri (2006; kortfilmserie; med Sara Eliassen)
The Look of Happiness (2002)

Klipp:
Det jeg ønsker du hadde sagt til meg, som du aldri kommer til å si (2021, med Lisa Enes)

Awards

Norsk Filmforbunds fagpris ved Kortfilmfestivalen i Grimstad 2021 for klipp på Det jeg ønsker du hadde sagt til meg, som du aldri kommer til å si (2021, med Lisa Enes)

Director’s Award ved ASIANA International Short Film Festival i Seoul, Korea i 2004 for Oblivion

Search in:
Professional Directory or Articles