Brynhildur Þórarinsdóttir (SE)

Producent. Född 1991 på Island, bor sedan 2011 i Sverige. Utbildad vid Stockholms konstnärliga högskola (masterexamen i Producent för film, tv och nya medier, 2021–2023), i filmvetenskap vid Stockholms universitet (Fil.kand., 2018–2020), samt filmlinjen vid Fridhems Folkhögskola (2015–2017).

Brynhildur Þórarinsdóttir har en bakgrund inom teater, och arbetade bakom scen när hon kom in på Fridhems Folkhögskolas filmlinje. I samma veva fick hon, under Göteborgs Filmfestival, upp ögonen för svenska arthouse-filmer, något som fortfarande ligger henne varmt om hjärtat: ”Det är det som får mig att känna att jag allra helst vill jobba här i Sverige – jag tycker att vi gör så otroligt bra film med så mycket nerv och kärlek. Det finns något udda, skevt och originellt i många svenska arthouse-filmer som jag uppskattar,” berättar hon för Nordic Women in Film.

Brynhildur har regisserat tre kortfilmer: That’s What Friends Are For (2016), om en menskopp som fastnat och kräver en väns hjälpande hand; Like it’s up to you (2017), där den lokala bowlinghallen förvandlas till ett förhörsrum efter ett avslöjande på after worken, och Babes Roll Out (2017), som av Draken Film beskrivs som ”ett feministiskt mästerverk i miniatyr som på fyra korta minuter vänder upp och ned på heteronormen.”

Men det är producentens arbetsuppgifter och driv som ändå främst lockar Brynhildur, som också säger att det är i alla de kvinnliga producenter som hon har arbetat med som hon hittar sin största inspiration. 2018 står hon som producent till kortfilmen Riktig mamma (regi: Julia Adler), som tar upp frågor om surrogat- och moderskap, när en ung surrogatmamma rymmer med barnet hon burit på och fött. ”Det var där jag först fick upp ögonen för producentskapandet, för att jag så gärna ville lyfta en regissör som jag tror på,” berättar hon.

Brynhildur har även producerat Åsnelandet (2023) – den sista kortfilmen i Bahar Pars trilogi om strukturell rasism. Filmen hade premiär på kortfilmsfestivalen i Clermont-Ferrand där den vann Canal+/Ciné+ priset 2023. Hon har även arbetat som produktionsledare på långfilmen Maya Nilo (Laura) (2022) – i regi av Lovisa Sirén, producerad av Siri Hjorton Wagner och Julia Gebauer – och tv-serien Dumpad (2022), i regi av Sophie Vuković, producerad av Jeanette Frykberg.

Just nu (2023) arbetar Brynhildur Þórarinsdóttir som biträdande producent på Garagefilm, och har även projekt i gång på bolagen MDEMC och [sic] film. Kommande Jag har ett ansikte för att bli älskad, som Brynhildur producerar tillsammans med Marta Dauliūtė, har blivit utvald att ingå i 2023 års omgång av talangprogrammet Film Stockholm Debut.

Red. (2023)

Basic info

Main profession: Producer
Born: 1991
Active: 2017-

Filmography

Producent:
Jag har ett ansikte för att bli älskad (TBA)
Åsnelandet (kortfilm, 2023)
Stå upp, sitt ner (kortfilm, 2023)
Riktig mamma (kortfilm, 2018)
Babes Roll Out (kortfilm, 2017)
Like it’s up to you (kortfilm, 2017)
That’s What Friends Are For (kortfilm, 2016)

Regi:
Babes Roll Out (kortfilm, 2017)
Like it’s up to you (kortfilm, 2017)
That’s What Friends Are For (kortfilm, 2016)

Manus:
Babes Roll Out (kortfilm, 2017)
Like it’s up to you (kortfilm, 2017)
That’s What Friends Are For (kortfilm, 2016)

Produktionsledare:
Dumpad (tv-serie, 2022)
Maya Nilo (Laura) (2022)

Inspelningsledare:
Närkamp (kortfilm, 2019)
Fuck You (kortfilm, 2018)
God ton (kortfilm, 2018)

Statistansvarig:
Psykos i Stockholm (2020)
Turkkiosken (kortfilm, 2017)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles