Bahar Pars kom till Sverige från Iran med sin familj när hon var tio år gammal. Hon upptäckte teater och skådespeleri under sin gymnasietid i Kärrtorp, Stockholm. 2007 tog hon examen från Teaterhögskolan. Bland film- och tv-rollerna har hon haft flera huvudroller på Dramaten, Stadsteatern och Uppsala Stadsteater, med återkommande samarbeten med regissören Farnaz Arbabi. För sin Guldbagge-nominerade skådespelarinsats som Parvaneh i den prisbelönta långfilmen En man som heter Ove blev Bahar Pars 2015 känd i hela Sverige. Filmen Oscarnominerades och i februari 2017 stod hon på röda mattan till Oscarsgalan klädd i en klänning dekorerad med värmländskt stål. 2015 tilldelades Bahar Pars Medeapriset för Årets Skådespelare.
Hon har också regisserat teateruppsättningar och kortfilmer. Kortfilmerna är baserade på egna manus och behandlar strukturell rasism och vardagsrasism, med avstamp i egna upplevelser i Sverige. Rinkebysvenska (2015), den inledande delen av vad som är tänkt att bli en trilogi, belönades med Årets bästa film i kategorin 27+ vid 2015 års STOCKmotion. Filmen följer inspelningen av en voice-over till ett reklamsammanhang där en ung skådespelerska ställs inför svåra val kring sitt yrke och sin integritet när producenterna försöker fösa henne in i en roll hon inte är bekväm i på grund av dess rasistiska undertoner. Turkkiosken (2017), del två i trilogin av kortfilmer kring rasism, handlar om en kvinna som säger ifrån på sin arbetsplats när en kollega använder olämpliga begrepp, vilket sätter hela arbetsplatsen i gungning. Om den senare berättar Pars:
– Precis som med min förra film Rinkebysvenska har jag tagit inspiration från vardagssituationer där man stöter på dold rasism. Den tematiken intresserar mig för att jag dagligen blir utsatt för den, och jag är nyfiken på rasismens mekanismer, och folks oförmåga att se mönstren. Jag är inte intresserad av att visa på vad som är rätt eller fel, utan vill låta tittaren själv avgöra. Turkkiosken visades 2018 på den amerikanska filmfestivalen i Sundance.
2017-2018 arbetar Bahar Pars på sin tredje film som regissör, Love by a Mountain. Inspelningen ägde rum i augusti 2017 i Armenien. Filmen handlar om en tonårstjej som klär ut sig till kille i Afghanistan, för att kunna röra sig tillräckligt fritt för att försöka fly.
2023 hade Pars avslutande kortfilm i trilogin om strukturell rasism premiär. Åsnelandet, som den heter, fick internationell premiär på franska Clermont-Ferrand. I filmen möter vi Indra, en kvinna som i sin vardag utsätts för mikroaggressioner, men denna gång får publiken djupdyka in i hennes tankemönster och känslor på ett nytt sätt. Hennes väg korsas med Isa som sätter frispråkigt ord på omgivningens förutfattade meningar och Indras oro.
Freya Kilander (2018, senast uppdaterad av red. 2023)
citat från GIFF.se
Basic info
Main profession: Director
Born: 1979
Active: 2006-
Filmography
Regi:
Love by a Mountain (TBA)
Åsnelandet (2023)
Turkkiosken (2017)
Rinkebysvenska (2015)
Manus:
Åsnelandet (2023)
Turkkiosken (2017)
Rinkebysvenska (2015)
Producent:
Rinkebysvenska (2015)
Idé:
Året jag slutade prestera och började onanera (tillsammans med Erika Wasserman, 2022)
Roll:
Maya Nilo (Laura) (2022)
Året jag slutade prestera och började onanera (2022)
Operation Ragnarök (2018)
Ariel (2018)
Zon 261 (2017)
Baby (2016)
Arne Dahl – En midsommarnattsdröm (2015)
En man som heter Ove (2015)
Den fjärde mannen (2014)
Fredlösa (2010)
Händelse vid bank (2010)
Kommissarie Winter. Vänaste land (2010)
Kungamordet (2008)
När mörkret faller (2006)
Awards
2022: Guldbaggenominerad för Bästa kvinnliga skådespelare i en huvudroll Maya Nilo (Laura).
2016: Guldbaggenominerad för Bästa kvinnliga biroll En man som heter Ove.