Det är ganska säkert att säga att Sara Kadefors var med och definierade svensk radiokultur under 1990-talet via sin medverkan i P3-program som Mamma Mia, Morgonpasset, Söndagsskolan, Vakna och Iller, där hon försåg vår omnejd med torrvasst och tidtypiskt ironiska betraktelser, allt levererat med en distinkt göteborgsdialekt. Då och då dök hon också upp i televisionen, bland annat i Filmkrönikan, där de bitska reflektionerna gavs visuell inramning (hon syns även i en fiktiv version av den yrkesrollen i kortfilmen Vår andra film, 1997). Journalistiken knoppade med tiden av sig i skönlitterär form och 2001 kom barnboken Långlördag i city, tilldelad Svenska Författarförbundets Slangbellan-pris för bästa debut i den unga genren. Det avgörande genombrottet kom lite senare samma år med ungdomsromanen Sandor slash Ida, ursprungligen skriven i manusform för tv men refuserad av SVT Drama. Bokutgivningen blev en omedelbar bästsäljare som även belönades med ett Augustpris. I mitten av 00-talet började hon även skriva dramatik för scenen som bland annat har uppförts på Dramaten.
Film- och/eller teaterdrömmar hade hon redan som ung, och sökte även in till Malmö scenskola utan att komma in, vilket kompenserades via journaliststudier och radiokarriär. 2002 äntrade hon i alla fall både vit duk och tv-skärm, primärt som manusförfattare, först på novellfilmen Välkommen till Tomas & Jill (2002), regisserad av återkommande kreative parhästen, tillika maken Henrik Georgsson, och sedan i rask takt långfilmen Fröken Sverige (2004), i regi av Tova Magnusson och tv-serien Orka! Orka! (2004), skapad ihop med Mats Kjellbye – ett ambitiöst projekt kring ett bostadsområde i Storgöteborg med ett drygt halvdussin etablerade regissörer ombord, bland dem Maria von Heland, Baker Karim och Lisa Siwe. Ihop med Henrik Georgsson har det också blivit en filmatisering av Sandor slash Ida (2005) och Tsunami (2020), en miniserie som centrerar kring en grupp svenskar som drabbas av naturkatastrofen i Thailand julen 2004. Hennes senaste serie är romcom-äventyret Dejta (2020), regisserad av Rojda Sekersöz och Jens Sjögren.
Sara Kadefors har även själv hunnit sätta sig i registolen och tre titlar i det kortare formatet har det blivit: Oh, Shit! (2005), Sluta stöna eller dö (2007) och Pingis – ett skilsmässodrama i fem set (2020) med namn som Ing-Marie Carlsson, Christer Fant, Eva Melander, Livia Millhagen och Henrik Dorsin på rollistorna. ”Om jag får så mycket bilder och den här enorma lusten att visualisera dem så tycker jag att det är dumt att vara feg och inte försöka”, är hennes egen motivering till hur hon med tiden dragits mot att själv regissera. Långfilmsformatet lockar henne också och en dag tänker hon komma dithän.
Att journalisten Sara Kadefors lever i fin välmåga vid sidan av filmarbetaren, dramatikern och romanförfattaren (med tiden även av vuxenlitteratur) syns bland annat återkommande i Göteborgsposten, där hennes krönikor i mångt och mycket rymmer samma vassa betraktelser som någonsin på 90-talet än i denna dag.
Jan Lumholdt (2021)
Basic info
Main professions: Author, Journalist/Film Critic, Screenwriter
Born: 1965
Active: 1997-
Filmography
Regi:
Fönstersmyg (2022)
Pingis – ett skilsmässodrama i fem set (2020)
Sluta stöna eller dö (2007)
Oh Shit! (2005)
Manus:
Fönstersmyg (2022)
Pingis – ett skilsmässodrama i fem set (2020)
Dejta (tv-serie, 2020)
Tsunami (tv-serie, 2020)
Sluta stöna eller dö (2007)
Oh Shit! (2005)
Sandor slash Ida (2005)
Orka! Orka! (tv-serie, 2004)
Fröken Sverige (2004)
Välkommen till Tomas & Jill (2002)
Producent:
Fönstersmyg (2022)
Roll:
Om filmen Sandor slash Ida (2005)
Vår andra film (1997)
Published works
Alla tillsammans Billie (2018)
Till varje pris (2017)
Du är bäst Billie (2017)
Avgång 9:42 till nya livet Billie (2016)
Hon som älskade honom (2014)
Lex bok (2013)
Kast med liten kniv (2012)
Nyckelbarnen (2010)
Fågelbovägen 32 (2006)
Hänga ut (2005)
Sigrid, ett svin (2004)
Sandor slash Ida (2001)
Långlördag i city (2001)
Awards
2005: Festivalpris, Göteborg, för filmmanus till Sandor slash Ida.
2001: Svenska Författarförbundets Slangbellan-pris för bästa debut i den unga genren för barnboken Långlördag i city.
2001: Augustpris för ungdomsromanen Sandor slash Ida.