Sidsel Mundal har hatt et bredt og variert yrkesliv innen tv- og filmbransjen, først og fremst som klipper. I NRK har hun dessuten hatt manus- og regiansvar både på enkeltstående dokumentarer og serier.
På 70-tallet gikk veien til filmbransjen for mange filmarbeidere via Studentersamfunnets Filmutvalg i Oslo. Det var også tilfellet for Mundal. Her deltok hun sammen med blant andre Jan Knutzen, Peter Bøe, Svein Hovde, Sindre Endresen, m.fl. Filmutvalget fungerte i praksis som en uformell filmskole. De med mest erfaring, lærte opp nykommerne.
Mundal fikk Statens Filmrekrutteringsstipend i 1976, og en del av praksisen hos Norsk Film AS var å være klippeassistent for Edith Toreg på spillefilmen Den allvarsamma leken av Anja Breien (1977). Dette stipendet var et av Norges tiltak for å utdanne filmfolk før Filmskolen på Lillehammer ble etablert, samt mediefagene på distriktshøyskolene. Etter noen assistentjobber som frilanser fikk hun et vikariat som filmklipper i NRK, som førte til fast ansettelse. Fra 1977-1990 redigerte hun programmer innenfor alle sjangre; nyheter, barneprogram, reportasjer, men spesielt lange dokumentar-serier, musikkprogram og drama.
Hun samarbeidet med flere markante journalister og TV- producere i NRK. Blant dem Dagmar Loe, Berit Nesheim, Karin Julsrud, Audgunn Oltedal, Eva Charlotte Nilsen, Ellen Aanesen og Lise Foss.
I 1984 klippet Sidsel Mundal den samfunnsaktuelle NRK-serien Grenser kan brytes, om innvandring til Norge, hvor Lise Foss var programansvarlig. Mundal og Foss samarbeidet også om programmet Tora Lille, ei vise i endring som vant prisen Sølvharpen i den internasjonale Golden Harp Television Festival 1982.
Mundal var også en av klipperne på den ikoniske NRK-ungdomsserien Halvsju hvor Karin Julsrud og Ivar Dyrhaug var programledere, og Berit Nesheim produsent. I 1985 klippet Mundal TV-dramaet Du kan da ikke bare gå for regissør Terje Mærli. For denne produksjonen fikk NRK Amandaprisen. I 1986 deltok Mundal på NRKs halvårige interne regiutdanning, og var programansvarlig for dokumentaren Historie i oppløsning, et program om restaurering av malt dekor i stavkirkene. Blant andre titler hun sto bak var Sangere på flukt? om norske sangsolister som måtte bosette seg i utlandet, Meredith Monk, den amerikanske komponisten og avantgardekunstneren, og Klar til opptak, Dagmar! om NRK-journalisten Dagmar Loe.
I 1989 klippet hun fjernsynsteaterproduksjonen … av hensyn til Rikets sikkerhet, en dramatisering av den såkalte Ikkevold-saken, i regi av Tore Breda Thoresen. Hun klippet dessuten novellefilmen Flukten til Amerika for regissør Per Bronken. I 1991 klippet Mundal den korte dokumentarfilmen Skerdir veingir (Vingetekket) sammen med filmens regissør Lisbeth Dreyer, som handler om den utdøende kulturen rundt sjøfuglfangst, fordi fuglene forsvant fra de færøiske øysamfunnene rundt Mykines og Skúvoy. Kortfilmen var spilt inn på 16-millimmeterfilm, og ble vurdert til Sound Award-prisen ved Dolby Laboratories.
Mundal har vist politisk engasjement i sin karrière. Hun deltok aktivt i Norsk Filmsenter som distribuerte kort-og dokumentarfilmer til filmklubber og mange politiske møter over hele landet. Hun var en av de mange kvinnene som dokumenterte Kvinnekulturfestivalen i 1979 med en egen dokumentarfilm. Hun var også med å starte og lede Kvinnenes Filmforum. Denne organisasjonens uttalte mål var å dele kompetanse og styrke kvinner i filmproduksjonen. Den svenske scenografen Anna Asp var en av gjesteforeleserne som ble invitert for å fortelle om sine arbeider for Ingmar Bergman og Andrej Tarkovskij.
I 1989 var Sidsel Mundal med i en gruppe i NRK som talte andelen kvinnelige programledere og intervjuobjekter i NRKs radio- og TV-sendinger. Undersøkelsen viste at selv om NRK hadde nedsatt et likestillingsutvalg, økte ikke andelen kvinner. Særlig var fjernsynsbildet dominert av menn. Rapporten het “Hvem snakker i NRK”.
I 1997-98 hadde Mundal ett års permisjon fra NRK for å jobbe som lærer på The European Film College i Ebeltoft. Her skrev hun et bidrag til det engelskspråklige filmtidsskriftet p.o.v., utgitt av Århus Universitet med tittelen “Notes of an editing teacher”, som innleder med denne beskrivelsen: “When a film arrives at post production, it has reached the magic moment. All the separate elements are joined together for the very first time, and the movie is about to be born. The editor is the conductor of the process, a kind of midwife one could say, a center of calmness and concentration on whom the director depends. It is a rewarding job, and a wonderful feeling to have the unedited film in one’s hands and work it through.”
Maria Fosheim Lund
Basic info
Main profession: Film Editor
Born: 1951
Active: 1977-
Filmography
Klipp:
Skerdir veingir (1991)
Flukten til Amerika (1991; TV-produksjon) – fjernsynsteater
Tilbake til Oscarsborg (1990; TV-dokumentar)
…av hensyn til rikets sikkerhet (1989; TV-produksjon)
Nøkkelen til livet (1987; TV-serie)
Bare stillheten er vakrere (1987; TV-dokumentar)
Svalbard : a new frontier (1986)
Du kan da ikke bare gå (1985; TV-produksjon) – fjernsynsteater)
Det er langt fram, sa kjerringa – ho så seg tilbake (1979; TV-dokumentar)
Friluftsskulpturer i Oslo (1976)
Regi:
I et annet lys (1990; TV-dokumentar)
Regiassistent:
Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet (1977)
Published works
Mundal, Sidsel: “Notes of an editing teacher”, published in P.O.V. Number 6, December 1998; The Art of Film Editing