Tova Mozard bor och arbetar i Stockholm. Mellan 1998 och 2003 studerade hon vid Malmö Konsthögskola, och under 2002 även som gäststudent på UCLA School of the Arts and Architecture, Department of Art, Los Angeles. Hennes konstnärskap spänner över fotografi, video och film. Kännetecknande för hennes verk är hur hon utifrån verkliga händelser, platser och människor, skapar en fiktiv värld genom iscensättning och regi. Själv har hon beskrivit sin konst mer odramatiskt som “allvarlig, snygg, rolig.”
Hon har haft ett flertal separatutställningar på bland annat på Cecilia Hillström Gallery, Stockholm, Värmlands Museum, Hasselblad Center, Göteborg, samt deltagit i grupputställningar på Loop Barcelona, Anthology Film Archives, New York, och Sven-Harrys Konstmuseum, Stockholm, för att nämna några.
Mozard är enormt produktiv, och enligt egen utsaga finns drivkrafterna i tidspress, ångest, livslust, humor och egoism. Samt i hennes mammas stöd och hennes pappas ande. Redan 2013 hade hon en retrospektiv på Moderna Museet, ‘Verklighetens afton’, som andades ett mytologiskt Los Angeles och ett perifert, changserat Hollywood à la David Lynch. Här fanns både tematiska och formmässiga influenser från filmvärlden. Som det ikonografiska huset från Psycho med Bates Motel i förgrunden. En film hon själv önskar att hon hade gjort. I den dysterkomiska videon Cowboy Russ, där den medelålders statisten Russ i en solkig lya vid motorvägen återberättar duellscenen från 7 vågade livet med absolut precision tills Mozard ropar “cut!”, härbärgeras både en bild av desillusion och en lek med våra förväntningar.
Mozard intresserar sig starkt för vår perception i spänningsfältet mellan fiktion och verklighet, eller det som vi tolkar som verklighet. Och utifrån det, hur film och teater lånar av varandras uttryck och skapar olika lager av fiktion och metanivåer. I en uppsats skriver hon: “Jag förhåller mig till den rörliga bilden liknande ett scenarbete eller på ett sätt som kommenterar det. Mitt intresse för scenens uttryck kommer från mina egna erfarenheter inom dans och teater. Att jag valt att uttrycka mig genom filmmediet beror på att detta förhållningssätt blandar distans och närvaro på ett för mig lockande sätt.”
Hon skriver vidare om “grälet som teater”. En tes som hon iscensätter i Guldbaggenominerade kortfilmen Stora scenen (2011). Där placerar hon sig själv, sin mamma och mormor, samtliga pierrotsminkade, på Dramatens stora scen. I en gruppterapiliknande iscensättning kommer det fram berättelser om vad som oavsiktligt och oundvikligt förs över mellan generationer, mellan mor och dotter. Filmen visades på Göteborg Filmfestival och tävlade i Tempo dokumentärfilmfestival 2011.
Den laddade relationen barn/förälder återkommer i kortfilmen Museet. En mamma återförenas med sin son efter att ha varit på resa under en längre tid. Med spårvägsmuseets fordonssamling som fond lyfts frågor om moderskap, skuld och otillräcklighet fram.
2014 återkom Mozard till Göteborg Filmfestival med Repertoar. En skildring av en man som gräver en grop, medan han berättar om sin barndom och sitt liv som missbrukare. Den fysiska ansträngningen blir en symbol för livet självt. Festivalkatalogen beskrev den: “En enkel film som överraskar och berör i sin oändliga nyansrikedom. ”
Alice, 1974 samregisserade och samproducerade hon tillsammans med iransk-amerikanska filmaren Bani Khoshnoudi. I efterdyningarna av en jordbävning tar en ung kvinna upp kontakten med sina föräldrar i en form av road movie.
Polisyrket som skådespel har Mozard undersökt, förutom i fotografi, som performance på Platform Stockholm. Ett tema hon utvecklar i kortfilmen Cops are actors från 2017. Den slitna och auktoritära repliken ‘You have the right to remain silent… ‘ blir utgångspunkt för en iscensättning där polisers hårda befallningar plötsligt osäkras, tappar i auktoritet när de repeteras inför kameran. “Att polisens machostrukturer är lika mycket en konstruktion som en överlevnadstaktik blir tydligt”, skriver Tempo dokumentärfilmfestival om Mozards film som fick ett hedersomnämnande i sektionen Tempo Short Award 2018. 2019 tävlar Tova igen i samma tävling med Psychic, ytterligare en film i gränslandet mellan verklighet och fiction.
Louise Lagerström (2019)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1978
Active: 2000-
Links
Filmography
Regi:
Psychic (2019)
Cops are Actors (2018)
Alice, 1974 (2015)
Repertoar (2013)
Museet (2012)
Stora Scenen (2011)
Ill Communication (2000)
Manus:
Psychic (2019)
Alice, 1974 (2015)
Museet (2012)
Stora Scenen (2011)
Ill Communication (2000)
Producent:
Alice, 1974 (2015)
Repertoar (2013)
Museet (2012)
Ill Communication (2000)
Foto:
Cops are Actors (2018)
Repertoar (2013)
Ill Communication (2000)
Scenograf:
Ill Communication (2000)
Klippning:
Cops are Actors (2018)
Repertoar (2013)
Stora Scenen (2011)
Ill Communication (2000)
Ljudtekniker:
Ill Communication (2000)
Roll:
Stora Scenen (2011)
Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)
Awards
2020: Guldbaggenominerad för bästa kortfilm för Psychic.
2011: Pris (Stockholm) Stora Scenen (HETS 2011)