Sylvia Ingemarsdotter – då Ingemarsson – kom 1965 som sextonåring från Värmland till Stockholm för att arbeta som barnflicka, men innan hon fyllt nitton satt hon vid ett klippbord. Hon flyttade in hos dåvarande paret Elisabeth och Sven Fahlén i Sundbyberg, som båda var verksamma i filmbranschen. Sven arbetade på Europa Film som ljudtekniker, och hjälpte Ingemarsdotter till jobb som klippassistent, med Kalle Boman som mentor. Hon lärde sig synkläggning, samtidigt som ateljén användes av storheter som Alf Sjöberg, som arbetade med Fadern (1969), Mai Zetterling, sysselsatt med Flickorna (1968), och Sidney Lumet, som gjorde Måsen (1968) med en internationellt team.
Tiden vid Europa Film var meriterande nog för att hon skulle antas vid redigerarutbildning på SVT, trots att hon inte ens hade gymnasieutbildning. Då hon 1976 slutade vid TV anlitades hon av Bo Widerberg som redigerare till Mannen på taket. Hennes insats där ledde till att Katinka Faragó föreslog Ingmar Bergman att engagera Ingemarsdotter till Höstsonaten (1978), vid vilken Faragó var produktionsledare. För Ingemarsdotter var Bergman “en otroligt bra pedagog” och de kom sedan att samarbeta på alla Bergmans filmer utom Ur marionetternas liv som han spelade in i München 1980.
Efter Höstsonaten klippte Ingemarsdotter Lasse Åbergs första långfilm, Repmånad eller Hur man gör pojkar av män (1979). Vilket följdes av många samarbeten med Åberg.
Det är således regissörer med mycket skilda förhållningssätt till film som kommit att förlita sig på Sylvia Ingemarsdotter. Hon har sagt att hennes uppväxt förmodligen var till nytta. Hennes föräldrar drev ett pensionat, anlitat av bland annat gruv- och skogsarbetare, i Nordmark i Värmland, och hon fick hjälpa föräldrarna med tusen och en uppgifter. Erfarenheterna var till hjälp när det sedan vid klippbordet gällde att förhålla sig till olika temperament i ett litet rum och uppnå, som hon har förklarat att hon eftersträvade, “en fint böljande gång”.
Vid mitten av 1980-talet var Ingemarsdotter med om att bilda Sveriges Filmklippares Förening. Tillsammans med kollegor ville hon höja yrkets status. En statlig filmskola hade funnits sedan 1964 men utbildning för klippare kom i Sverige inte igång på allvar förrän på 1990-talet.
Kring 2000 drog sig Sylvia Ingemarsdotter i princip tillbaka från arbetet vid klippbordet. Hon blev istället verksam som pedagog, som konstnärlig professor i bildproduktion vid Högskolan Dalarna, och även som internationellt efterfrågad föreläsare.
Text av Mårten Blomkvist (2015)
Basic info
Main profession: Film Editor
Born: 1949
Active: 1970-
Filmography
Regi:
Bränna-Karin, ett liv med hästar (2011)
Klippning:
Å øve (2023)
Krigarnas ö (2016)
Johan Falk: Spelets regler (2012)
7X – lika barn leka bäst (2010)
Saraband (2003)
Bildmakarna (2000)
Trolösa (2000)
Larmar och gör sig till (1997)
Hører du ikke hva jeg sier! (1995)
Sista skriket (1995)
Backanterna (1993)
Telegrafisten (1993)
Den demokratiske terroristen (1992)
Markisinnan de Sade (1992)
Den vite vikingen (1991)
Den ofrivillige golfaren (1991)
SOS – en segelsällskapsresa (1988)
Gotska Sandön (1987)
Dokument Fanny och Alexander (1986)
Karins ansikte (1986)
Examen (1985)
Hålet (1985)
Sällskapsresan II – Snowroller (1985)
Svindlande affärer (1985)
Bakom jalusin (1984)
Bord duka dig! (1984)
Efter repetitionen (1984)
Fanny och Alexander (1983)
Kalabaliken i Bender (1983)
Fanny och Alexander (1982)
Montenegro eller Pärlor och svin (1981)
Sally och friheten (1981)
Smurferna och den fiffige trollkarlen (1981)
Det våras för Smurfan (1981)
Kärleken (1980)
Marmeladupproret (1980)
Mina 45 år med Sandrews (1980)
Sällskapsresan (1980)
Fårödokument 1979 (1979)
Repmånad eller Hur man gör pojkar av män (1979)
Höstsonaten (1978)
Hempas bar (1977)
Mannen på taket (1976)
Leva livet (1976)
Oh, mein Poppe! (1972)
Revolutionen i Sveg (1972)
Harry, Rosan och Sladden (1971)
Supervising editor:
Elisa och drömhästen (2021)
7X – Lika barn leka bäst (2010)
Assisterande klippare:
När mörkret är förbi (2000)
Scripta:
Victoria (1979)
Specialeffekter, ljud:
En kärlekshistoria (1970)
Övrig medarbetare:
Den magiska cirkeln (1970)
Awards
Hedersstipendium 100 000 kr från Anders Sandrews stiftelse för “uppskattad och respekterad konstnärlig gärning”, 2013.