Sara Broos har sin bas i Sunne och Berlin. Hon står bakom det fristående produktionsbolaget Broos Film och är konstnärlig ledare för yrkeshögskoleutbildningen Manusförfattare på kulturcentret Alma Löv Museum i Värmland.
Hennes filmer utgår från både personliga och universella teman och har en poetisk ton.
Sara Broos ursprungliga dröm var att bli författare. Hon läste till en fil kand i litteraturvetenskap och idéhistoria i Lund och studerade på journalistlinjen på JMK. Som 16-åring reste hon runt med tåg i Östeuropa med en Hi8-kamera och filmade, men det var inte förrän under en praktiktermin på SVT som hon slutförde en film och förälskade sig i filmen som medium.
– Det var som att komma hem, berättar hon i en intervju. Där kunde jag kombinera det jag älskade; att skriva, spela musik, fotografera och arbeta med ljud. Därtill klipprocessen – att få arbeta så intuitivt och uppleva ett flow (när det fungerar). Det är underbart, som ett rus!
Sara Broos bägge längre dokumentärfilmer – För dig naken och Speglingar – fick ett varmt kritikermottagande. Regidebuten För dig naken är en skildring av gudfaderns och konstnären Lars Lerins jakt på kärleken. Filmen vann en Dragon Award för Bästa nordiska dokumentär 2012 vid Göteborg Film Festival och erhållit ett antal ytterligare priser och visats på flera internationella filmfestivaler, bland annat Idfa, Karlovy Vary, Palm Springs.
Speglingar är det lyckade resultatet av en process som inleddes med en misslyckad ”prata-ut-helg” mellan Sara Broos och hennes mamma, konstnären Karin Broos. Dottern ville bland annat tala om en destruktiv tonårsupplevelse som delades av mor och dotter; erfarenheten av sju svåra år med bulimi respektive anorexi.
Sara Broos och hennes två systrar har stått modeller för Karin Broos’ naturalistiska porträtt. Nu ville Sara vända på blicken och göra sin mor till redskap i en process att försöka närma sig henne – och sig själv.
– Kameran är både ett vapen och en inbjudande spegel. Att rikta sin kamera mot någon är också en sorts kärlekshandling, säger hon. Att säga att jag vill veta vem du är, jag vill lyssna och ta mig tid till det. Att lyssna. Att verkligen lyssna. Det är en konst!
Även om klipprocessen är den mest lustfyllda delen av filmskapandet är Sara Broos upptagen med att hitta fram till berättelsens kärna, vilket ofta sker på intuitiv väg – och genom skrivandet.
– Det handlar om en balans mellan att tillåta sig själv att förlora kontrollen och låta det undermedvetna arbeta, men samtidigt behålla sin vision och inte förlora fokus eller skärpa, förklarar hon.
Sara är mycket intresserad av själva berättandets struktur och dramaturgi. Från vilket perspektiv och med vilket tonfall. Skrivandet är en viktig del av processen – men för hennes del resulterar det inte alltid i ett klassiskt manus utan bygger oftare på anteckningar, fragment och dagbokstexter.
Hon beskriver rädslan som en drivkraft. Driften att ständigt utmana sig själv i försöken att nå djupare.
– För att gestalta något så mångfacetterat som möjligt måste man fånga både ljuset och mörkret. Blotta sig och visa sin egen skörhet. Ju mer personlig du vågar vara, desto större chans finns det att andra också känner igen sig. I botten är vi ganska lika och där finns de grundläggande teman som vi människor delar.
(2017)
Källor: e-postintervju, Filter, DN, SvD
Basic info
Main profession: Director
Born: 1977
Active: 2006-
Filmography
Regi:
Skärvor (2024)
Speglingar (2016)
Hemland (2015)
För dig naken (2012)
Roadside (2007)
Manus:
Skärvor (2024)
Speglingar (2016)
Hemland (2015)
För dig naken (2012)
Roadside (2007)
Producent:
Skärvor (2024)
Speglingar (2016)
Hemland (2015)
För dig naken (2012)
Roadside (2007)
Foto:
Skärvor (2024)
Hemland (2015)
För dig naken (2012)
Klippning:
Skärvor (2024)
Hemland (2015)
För dig naken (2012)
Regiassistent:
Du sköna (2010)
Rådgivare:
Bertil & Maggan – stanna eller gå (2006)
Awards
2015: Fröding-stipendiet.
2014: Bo Widerberg-stipendiet för För dig naken.
2012: Dragon Award för Bästa nordiska dokumentär vid Göteborg Film Festival för För dig naken.