Ur möten med människor och deras unika liv och öden springer alla dokumentärer signerade Rebecka Rasmusson. 2002 följde hon Åke Skogh och hans cirkus på turné. Det resulterade i kortdokumentären Cirkus Åke Skog där hon ofrånkomligt drogs in i kampen för cirkusens överlevnad och ett pågående drama kantat av artistavhopp, konspirationer och svek. I Jonas och verkligheten (2004) följde hon trettonårige fosterhemsplacerade Jonas, som med sin ADHD-diagnos både sågs som ett hypersensitivt barn, men också farlig för sig själv och andra.
I Agadir here we kommer (2005) följer Rasmusson de tre pensionärerna Alfons, Barbro och Jan, som när vintern kommer här hemma lastar sina husbilar och kör 500 mil genom Europa till Marocko. En roadmovie om att trotsa det svenska normala, bejaka sitt oberoende och längtan efter frihet.
Ibland har Rasmussons filmidéer formats ur sammanträffanden. Som när hon gravid och övergiven av barnets far fångas av en tv-intervju med premiärlejonet Alice Timander. Rasmusson såg paralleller mellan sig själv och den 90-åriga karriärkvinnan som trots all uppmärksamhet aldrig känt sig älskad. I Alice och jag (2006) speglar hon sitt eget liv i galadrottningens och lyfter samtidigt allmängiltiga teman som moderskap, kvinnorollen, kärlek och karriär.
Kvinnorollen ur ett annat perspektiv skildrade Rasmusson i kortdokumentären En bondes längtan från 2010. En varmt humoristisk film om bonden Knut på Österlen som levt hela sitt liv med känslan av att vara född i fel kropp, men som väljer att stå upp för sin längtan och en dag kliver in på Centerkvinnornas årsmöte iklädd kvinnokläder och målade naglar.
”Mitt mål som dokumentärfilmare är att ge människor upprättelse,” har Rasmusson sagt. En person som hon ville berätta om var den döva kvinnan Edit, som levde ensligt med sina djur i Sjöskogen i Dalsland. Rasmusson hade skymtat henne. Men det var först efter Edits död som hon började nysta i historien om hennes förflutna bortom elaka rykten på byn. Ett livsöde som skildras i Kvinnan i skogen från 2012.
I Mitt namn är Jonas återvänder Rasmusson till Jonas, som nu är 21 år, och som kämpat hårt med sina diagnoser och nu konstaterar att; “Jag är inte den jag vill vara, jag är den jag vill bli.”
Om man vill ha action är det på landsbygden man ska leta, har Rasmusson, som själv står med fötterna i den skånska myllan på Österlen, sagt. Själv hittade hon fem hässleholmskillar och motornördar med förkärlek till Volvo 740, adrenalinkickar och diverse upptåg till kortfilmen The Wild Bunch. Filmen hade premiär både på SVT Play och på Uppsala kortfilmsfestival 2019.
Rasmusson har till och från arbetat som vikarierande undersköterska, och fick mitt under brinnande pandemi idén att ta med sig kameran till äldreboendet Hammarbygården i Jämjö. Under två års tid följde hon, jämte sitt vårdarbete, de äldre och lät de berätta om isoleringen under pandemin, tankar kring att bli gammal, vara ensam och längtan efter närhet, kärlek och att vara behövd. Med De sårbara (2022), som visats på SVT, har Rebecka Rasmusson velat göra även deras röster hörda.
Louise Lagerström (2023)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1967
Active: 2002-
Filmography
Regi:
De sårbara (2022)
The Wild Bunch (2019)
Mitt namn är Jonas (2013)
Kvinnan i skogen (2012)
En bondes längtan (2010)
Alice och jag (2006)
Agadir here vi kommer (2005)
Jonas och verkligheten (2004)
Cirkus Åke Skog (2002)
Manus:
De sårbara (2022)
The Wild Bunch (2019)
Mitt namn är Jonas (2013)
Kvinnan i skogen (2012)
En bondes längtan (2010)
Alice och jag (2006)
Agadir here vi kommer (2005)
Jonas och verkligheten (2004)
Cirkus Åke Skog (2002)
Producent:
Mitt namn är Jonas (2013)
Kvinnan i skogen (2012)
En bondes längtan (2010)
Agadir here vi kommer (2005)
Foto:
Kvinnan i skogen (2012)
Alice och jag (2006)
Agadir here vi kommer (2005)
Jonas och verkligheten (2004)
Roll:
Alice och jag (2006)
Agadir here vi kommer (2005)
Ansvarig utgivare:
Agadir here vi kommer (2005)
Stillbildsfoto:
Agadir here vi kommer (2005)