Lone Scherfig (DK)

Dansk regissör, manusförfattare. Född 1959 i Köpenhamn. Studerat filmvetenskap vid Köpenhamns universitet och därefter gått regissörslinjen på Den danska filmskolan 1981-84.

2001 tog Lone Scherfig ett stormsteg ut i stora filmvärlden och in i mångas hjärtan med sin ömsinta Dogme-film Italienska för nybörjare. Filmen etablerade sin regissör på den internationella arenan, där hon sedan dess har varit framgångsrik och uppskattad.

Redan som barn var Lone Scherfig intresserad av både teater och litteratur, dels via iscensättningar i hemmet av egenförfattade pjäser ihop med syskonen, dels via små noveller som hon började sälja till olika veckotidningar från tolv års ålder. En dansklärare på gymnasiet, litteraturkritikern och Danska akademi-ledamoten Torben Brostrøm, inspirerade både ett vidare litteraturintresse och en insikt i vad som är skräp och vad som är kvalitet, samtidigt som hon erkänner att hon än idag använder sig av flera av de berättargrepp hon använde som barn.

Efter studentexamen studerade hon vid Sorbonne i Paris, läste filmvetenskap vid Köpenhamns universitet och utbildade sig därefter till regissör på Den danska filmskolan 1981-84. Debutfilmen Margrethes elsker (1987) gjordes för tv, hon hann även vara regiassistent på Helle Ryslinges Flamberade hjärtan (1987) och den amerikanska tv-serien Love Boat och regisserade också en rad populära reklamfilmer för läskedrycken Tuborg Squash.

Debuten på stor duk, Kajs födelsedag (1990), sätter direkt tonen för ett tema hon gärna återvänt till genom åren; den lätt kantstötta lilla människan som längtar efter kärlekens ro, i en inramning som har lika stor plats för komedi som drama. Vi får följa den storväxte pølsemannen Kaj på färjetur till Polen, anordnad som 40-årspresent av hans festglada kompisar, vilket leder till en del tumult men också ett avgörande möte. Filmen, i hemlandet felaktigt lanserad som fars, fick en del uppmärksamhet på internationella festivaler och beskrevs av en dansk kritiker som en Lasse Åberg i regi av Bille August.

1998 kom andra långfilmen Når mor kommer hjem, en berättelse om tre syskon som måste klara sig själv medan deras mor avtjänar ett kortare fängelsestraff. Filmen blev Scherfigs första att delta på filmfestivalen i Berlin, där den öppnade barn- och ungdomssektionen. Främst tillbringade hon decenniet med tv, som bland annat avsatte serierna Taxa och Stillebäcken, där hon regisserade och även satte personlig prägel på ett antal avsnitt. Bland annat ses en grupp skådespelare i ett avsnitt av Taxa som alla skulle återvända i nästa långfilm, återigen en liten berättelse om några medfarna existenser som kanske finner kärleken, denna gång på en språkkurs.

Italienska för nybörjare gick upp i Danmark julen 2000 och fick i februari 2001 internationell premiär i Berlin, denna gång i huvudtävlan. Den väckte varm och omedelbar lycka, vann juryns Grand Prix och kom därefter att säljas till 44 länder. Bland beundrarna fanns Ingmar Bergman, som under sin presskonferens inför Saraband passade på att kalla den ett mästerverk.

Filmen, som spelades in enligt Dogme 95-manifestet (med Scherfig som första kvinnliga regissör efter det att kärnmedlemmen Anne Wivel hade hoppat av), lyckades även med att blåsa nytt liv i det excentriska regelkonceptet om handhållen kamera och direktljud, vilket ledde till en pånyttfödelse och ytterligare fem danska Dogme-bidrag, bland dem Susanne Biers Älskar dig för evigt (2002).

Den engelskspråkiga debuten Wilbur (2003), ursprungligen tänkt att vara på danska och med några av skådespelarna från Italienska för nybörjare på plats igen, hamnade av olika logistiska skäl i Skottland och spelades in på engelska. Återigen en del trasigt folk, återigen mycken ömhet och humor i denna i grunden berättelse om två bröder, en del depression och även kärlek, som vinner i slutänden. Scherfig själv kallar gärna denna film, skriven ihop med Anders Thomas Jensen, för sin personliga favorit.

I Skottland satte Scherfig och Jensen även ihop regelkonceptet ”Advance Party”, där man skapade en grupp rollkaraktärer som skulle återkomma i tre olika filmer, vardera regisserade av en debutant. En av dessa var Red Road (2006) av brittiska Andrea Arnold, som i dag tillhör Europatoppen bland tongivande filmskapare.

Hemma i Danmark skrev Lars von Trier manuskriptet till Erik Nietzsche – De unga åren direkt med regissören Scherfig i tankarna men istället gick hon, efter en mindre insats i tv-serien Krönikan (2004), igång med den ambitiöst anlagda långfilmen Hjemve (”Hemlängtan”, 2007). Filmen är skriven ihop med den populäre trubaduren Niels Hausgaard, denna gång med ”regeln” om att det, när inspelningen gick igång, inte var bestämt hur berättelsen skulle sluta. Det börjar med en naken man på promenad genom en liten by på landet, vilket sätter igång händelseförloppet. De vid det här laget typiskt ”scherfigska” figurerna, lite ensamma, lite kärlekstörstande, finns med (denna gång med flera av skådespelarna från Italienska för nybörjare) men filmen fick ett svalt mottagande. Sedan dess har Lone Scherfig inte regisserat på danska.

An Education (2009) startade ett nytt kapitel i hennes karriär. Nick Hornby hade skrivit manus efter Lynn Barbers självbiografiska förlaga om en ung kvinna och hennes affär med en äldre man. Scherfig blev ”headhuntad” som regissör och lyckades både göra en stjärna av Carey Mulligan och hjälpa till att skaffa filmen tre Oscarnomineringar.

Hon har därefter regelbundet arbetat i Storbritannien, delvis i samma temperament som Richard Curtis eller ibland Lasse Hallström, och regisserat den romantiska dramakomedin En dag (2011), internatskoledramat The Riot Club (2014) och andra världskrigsskildringen Their Finest (2017). I Skandinavien har hon hunnit med att skriva manus till Den allvarsamma leken (2016) i regi av Pernilla August.

2013 var hon med och grundade bolaget Creative Alliance ihop med kollegorna Per Fly, Dagur Kári, Ole Christian Madsen, Janus Metz och Thomas Vinterberg i syfte att utveckla engelskspråkiga projekt. Ett sådant är New York-skildringen Secrets from the Russian Tea Room, Lone Scherfigs nästa film, där hon utlovar värme, skönhet, oskuldsfullhet, temperament och teknisk finess. Filmen, hennes första efter eget manus på över tio år, väntas få premiär 2018.

Jan Lumholdt (2018)

Basic info

Main profession: Director
Born: 1959
Active: 1987-

Filmography

Regi: 
The Kindness of Strangers (2018)
Secrets from the Russian Tea Room (2018)
Their Finest Hour (2017)
The Riot Club (2014)
En dag (2011)
An Education (2009)
Hjemve (2007)
Wilbur (2002)
Italienska för nybörjare (2000)
Når mor kommer hjem (1998)
Kajs födelsedag (1990)

Manus:
The Kindness of Strangers (2018)
Secrets from the Russian Tea Room (2018)
Den allvarsamma leken (2016)
Hjemve (2007)
Wilbur (2002)
Italienska för nybörjare (2000)

 

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles