Catharina Nyqvist Ehrnrooth klev in i filmbranschen som produktionsledare på kortfilmen Åka svart – en svensk bearbetning av den Oscarbelönade 12-minutersfilmen Schwarzfahrer, om rasism och fördomar under en bussfärd.
Därefter stod siktet inställt på scenografi. Ett av de första uppdragen var som scenografiassistent och rekvisitör på Suzanne Ostens Bengbulan (1996). Därefter har hon byggt upp nutida, historiska och fiktiva världar för film och tv, både i Sverige, Danmark och Finland.
Hon gjorde produktionsdesignen till två av Jens Jonsson kortfilmer: silverbjörnsbelönade Reparation från 2001 och K-G i nöd och lust från 2002. Bägge på temat krisande medelålderspar i därtill klaustrofobiska hemmamiljöer.
Nyqvist Ehrnrooth stod för produktionsdesignen till Jonathan Metzgers långfilm Livet i 8 bitar (2002). En film om judiskt påskfirande, dataspelsfanatism och en vadslagning. Och i rask takt även produktionsdesignen till Markus Andréassons oskuldsdrama En av oss (2002), Björn Carlströms och Stefan Thunbergs Föräldramötet, som prisades vid Skip City International D-Cinema Festival i Saitama, Japan. Handlingen tar upp fäders och söners sätt att lösa en konflikt. Dessutom hann hon med Mårten Klingbergs Utan dig från 2003. Alla tre visade på Göteborgs filmfestival.
Nyqvist Ehrnrooth är med och bygger upp miljöerna, inte minst en sjaskig lya, i ett Stockholm och Södermalm, dit Daniel Espinosa förlagt sin samtidsförankrade, politiska och poetiska Babylonsjukan från 2004. Därefter står Nyqvist Ehrnrooth för produktionsdesignen till Joachim Siegårds novellfilm Rubinbröllop (2005), Caroline Cowans Fritt fall och Hanna Anderssons Brevbärarens hemlighet båda från 2006.
Den fantastiska popstjärnevärlden i Manne Lindwalls Rosa the Movie var måhända en chimär men både den och den verkliga världen skapades av Nyqvist Ehrnrooth. Därpå står hon för produktionsdesignen till den danska regissören Kathrine Windfelds Flugten (2009) – om en dansk journalist som kidnappas av terrorister i Afghanistan och släpps under oklara omständigheter.
Nyqvist Ehrnrooth och Windfeld kom även att samarbeta på Windfelds stora genombrott, tv-serien och tittarsuccén i både Sverige och Danmark, den emmynominerade Kronprinsessan från 2006. Den förre detta miljöaktivisten tillika miljöministern Charlotte Ekeblads fortsatta politiska öde följdes upp i tv-serierna Kungamordet (2008) och Drottningoffret (2010).
Även Jesper Ganslandt är en regissör som Nyqvist Ehrnrooth samarbetat med flera gånger. Först i den psykologiskt klaustrofobiska Apan (2009) där Olle Sarri spelade den guldbaggenominerade rollen som en pappa i upplösning under en flykt. Sedan stod hon för produktionsdesignen till Blondie (2012), där bland annat ett pryltyngt hus blir den emotionellt laddade spelplatsen när familjens kvinnor ses för att fira matriarkens födelsedag.
I Lisa Langseths Hotell från 2013 liknas en människas inre vid ett hotell. Men bakom filmens faktiska hotell, som filmens rymmande terapigrupp intar, stod produktionsdesignern Nyqvist Ehrnrooth. Därpå skapade hon den strikta produktionsdesignen till Lisa Aschans dystopiska Det vita folket (2015) där de underjordiska anstaltslika miljöerna och förvaret blir allt människan vill fly ifrån.
Mer hemtrevnad ingav hennes produktionsdesign till Tuva Novotnys Britt-Marie var här från 2019. Även om sextioplussaren Britt-Marie lämnar sitt välstädade hem när maken är otrogen, och byter förklädet mot fotbollstränaroverall. Fotboll stod givetvis också i fokus i filmen Jag är Zlatan (2022), baserad på boken med samma namn. Nyqvist Ehrnrooth har berättat att det inte var lätt att återskapa ett Rosengård från 90-talets början. Teamet var till exempel tvunget att förstöra gräsplanen Zlatan Court, som idolen låtit uppföra till barnen i Rosengård, och istället häva dit 50 ton grus för att få det autentiskt. Men det var ett lyckokast att de kunde använda Zlatans mammas verkliga lägenhet och hitta in i hjärtat på den lille stjärnan in spe.
Finlandssvenska producenten Andrea Reuter hade siktet inställt på ett stort kvinnligt team av favoriter när hon anlitade Nyqvist Ehrnrooth till att göra produktionsdesignen till Tove från 2020. Filmen skildrar Tove Jansson under efterkrigstidens knapra men livstörstande tid – en konstnär i vardande och en sökande själ i kärleken. En scenografisk dröm med ett sargat Helsingfors, luftiga, ja egentligen dragiga ateljéer, och ett illusoriskt Paris. Filmen tog sedermera storslam vid den finska Jussigalan. För bästa smink och kostym, bästa film och bästa regi till regidebuterande Zaida Bergroth. Och Nyqvist Ehrnrooth kammade hem priset för bästa scenografi.
Spatiösa ateljéer, natursköna bilder och ett återskapat sekelskiftsstockholm bildar fond när en annan kvinna, Hilma af Klint, föds som konstnär. Och det är Nyqvist Ehrnrooth som skapat ännu ett kreativt universum i Lasse Hallströms Hilma från 2022.
Nyqvist Ehrnrooth har även arbetat med reklam och informationsfilmer för IKEA, UNICEF, Telia, Åhlens, Kicks, Hyresgästföreningen med flera.
Nyqvist Ehrnrooth var gift med skådespelaren Michael Nyqvist. När han gick bort 2017 startade hon stiftelsen Michael Nyqvist Foundation till hans minne. Vinnare av priset har gått till utövare av konst i hans anda, med tron på teater och skådespeleri som enande kraft. Både enskilda skådespelare som Vicky Krieps och Henrik Dorsin har belönats, liksom grupper som The Classical Theatre of Harlem och Malmöbaserade Moomsteatern.
Louise Lagerström (2023)
Basic info
Main profession: Production Designer
Born: 1969
Active: 1994-
Filmography
Produktionsdesign:
Paradiset brinner (2023)
Hilma (2022)
Jag är Zlatan (2022)
Tove (2020)
Britt-Marie var här (2019)
Det vita folket (2015)
Hotell (2013)
Blondie (2012)
Drottningoffret (tv-serie, 2010)
Apan (2009)
Flugten (2009)
Kungamordet (tv-serie, 2008)
Rosa – The Movie (2007)
Brevbärarens hemlighet (2006)
Fritt fall (2006)
Kronprinsessan (tv-serie, 2006)
Rubinbröllop (2005)
Babylonsjukan (2004)
Föräldramötet (2003)
Utan dig (2003)
Livet i 8 bitar (2002)
En av oss (2002)
K-G i nöd och lust (2002)
Reparation (2001)
God jul (1999)
Det går en ängel runt vårt hus (1998)
Scenografiassistent:
Bengbulan (1996)
Rekvisita:
Bengbulan (1996)
Leken (1995)
Produktionsledare:
Åka svart (1994)
Övrig medarbetare:
Ingen som Du (1994)