Bibi Lindström var en av svensk films flitigast anlitade scenografer. Det blev under en 40-årig karriär över 150 filmer, förmodligen ett oslagbart rekord.
Hon visade tidigt en konstnärlig begåvning och var en kort tid elev på Gösta Ekmans teater men när hon 1926 kommit in på Kungliga Konsthögskolan fann hon att detta var hennes rätta plats. Hon studerade främst arkitektur och dekoration, och träffade där sin make, arkitekten Viking Göransson, som hon var gift med 1929-1953. Tillsammans arbetade de på Stockholmsutställningen 1930.
Vid samma tid slog ljudfilmen igenom. Importföretaget Europa Film började producera och 1932 stod nya inspelningsateljéer färdiga i Sundbyberg. Till dem sökte man någon som kunde ta hand om byggnationerna. Bibi sökte och fick jobbet.
Beteckningen arkitekt stämmer vad Bibi Lindström beträffar, men efter hand under hennes karriär byttes ordet ut mot scenograf. Scenografens arbete på teatern är lätt att definiera. Denna står för den bakgrund och det sceneri i vilket aktörerna spelar. På film varierar arbetet i hög grad. Förutom ateljébyggnationer ska scenografen också vara inredningsarkitekt och långt in på 70-talet var scenografen också ansvarig för rekvisitan. Filmar man “på plats” är det scenografen som ska se till att “verkligheten” arrangeras så att den överensstämmer med manuskriptets innehåll och tidsepok.
Det blev inga märkligare scenografiska uppgifter för Lindström till att börja med, men sedan regissören Schamyl Bauman lockat över henne till Sandrews på 40-talet blev det mer spännande arbetsuppgifter. Olof Molander, mer känd som krävande teaterregissör, visste vad han ville. Rolf Husbergs Barnen från Frostmofjället (1945) blev Lindströms dittills största publikframgång. För Hasse Ekman signerade hon bl a Banketten (1948) och Flicka med hyacinter (1950) och 1951 kom såväl Alf Sjöbergs Fröken Julie, som vann det högsta priset vid filmfestivalen i Cannes, som Arne Mattssons Hon dansade en sommar, som i sin tur var den första svenska film som vann Guldbjörnen i Berlin. Vid den här tiden kom också färgfilmen och Mattssons Hillman-filmer (Mannekäng i rött och Ryttare i blått) var en utmaning i slutet av 1950-talet.
Även Ingmar Bergman hörde av sig när han gjorde filmer på andra bolag än SF. Gycklarnas afton (1953), Nära livet (1958), och Persona (1966) var tre vitt skilda arbetsuppgifter där scenografin spelade en viktig roll.
Att Bibi Lindström var så omtyckt och efterfrågad berodde mycket på att hon med åren fick en rutin att arbeta snabbt och effektivt – och kostnadsmedvetet utan att det gick ut över kvaliteten. Hon var också konsthistoriskt väl bevandrad. Till hennes senare kraftprov hörde Sjöbergs Fadern och Jarl Kulles Bokhandlaren som slutade bada, bägge 1969. Men barnfilmer låg henne också varmt om hjärtat, exempelvis Vi på Saltkråkan (1968), Ture Sventon (1972) och Den vita stenen (1973). Den senare gjordes för TV och blev hennes sista uppgift.
Bengt Forslund (2014)
Basic info
Main profession: Production Designer
Born: 1904
Died: 1984
Active: 1932-1973
Filmography
Regi:
En Stockholmssilhuett (1943)
Scenario:
Ett sommarkåseri om Norrköping (1937)
Arkitekt:
Ture Sventon – privatdetektiv (1972)
Den magiska cirkeln (1970)
Miss and Mrs. Sweden (1969)
Fadern (1969)
Bokhandlaren som slutade bada (1969)
Vi på Saltkråkan (1968)
Dr. Glas (1968)
Persona (1966)
Klänningen (1964)
Åsa-Nisse på Mallorca (1962)
Siska (1962)
Nils Holgerssons underbara resa (1962)
Two Living, One Dead (1961)
Pärlemor (1961)
Sommar och syndare (1960)
När mörkret faller (1960)
Goda vänner trogna grannar (1960)
Domaren (1960)
Demon Street 13. A Gift of Murder (1960)
Demon Street 13. Black Nemesis (1960)
Demon Street 13. Condemned in the Crystal (1960)
Demon Street 13. Fever (1960)
Demon Street 13. Green Are the Leaves (1960)
Demon Street 13. Murder in the Mirror (1960)
Demon Street 13. Never Steal a Warlock’s Wife (1960)
Demon Street 13. The Black Hand (1960)
Demon Street 13. The Book of Ghouls (1960)
Demon Street 13. The Girl in the Glacier (1960)
Demon Street 13. The Photograph (1960)
Demon Street 13. The Secret of the Telescope (1960)
Demon Street 13. The Vine of Death (1960)
A Matter of Morals (1960)
Bröllopsdagen (1960)
Den kära leken (1959)
Fly mej en greve (1959)
Fridolfs farliga ålder (1959)
Får jag låna din fru? (1959)
Ryttare i blått (1959)
Damen i svart (1958)
Fridolf sticker opp! (1958)
Körkarlen (1958)
Mannekäng i rött (1958)
Nära livet (1958)
Vi på Väddö (1958)
Ingen morgondag (1957)
Lille Fridolf blir morfar (1957)
Prästen i Uddarbo (1957)
Som man bäddar … (1957)
Rätten att älska (1956)
Lille Fridolf och jag (1956)
Litet bo (1956)
Pettersson i Annorlunda (1956)
Tarps Elin (1956)
Danssalongen (1955)
Den glade skomakaren (1955)
Hemsöborna (1955)
Männen i mörker (1955)
Så tuktas kärleken (1955)
Ute blåser sommarvind (1955)
Förtrollad vandring (1954)
Karin Månsdotter (1954)
Salka Valka (1954)
Skattefria Andersson (1954)
Ung sommar (1954)
Barabbas (1953)
Gycklarnas afton (1953)
Ogift fader sökes (1953)
Skuggan (1953)
Ursula – flickan i finnskogarna (1953)
Vingslag i natten (1953)
Vägen till Klockrike (1953)
För min heta ungdoms skull (1952)
Hård klang (1952)
Mot framtiden (1952)
Oppåt med Gröna Hissen (1952)
Det var en gång en sjöman (1951)
Fröken Julie (1951)
Hon dansade en sommar (1951)
Kvinnan bakom allt (1951)
Puck heter jag (1951)
Anderssonskans Kalle (1950)
Den vita katten (1950)
Flicka och hyacinter (1950)
Frökens första barn (1950)
Hjärter Knekt (1950)
När Bengt och Anders bytte hustrur (1950)
Stjärnsmäll i Frukostklubben (1950)
Flickan från tredje raden (1949)
Jungfrun på Jungfrusund (1949)
Lattjo med Boccaccio (1949)
Människors rike (1949)
Sjösalavår (1949)
Stora Hoparegränd och himmelriket (1949)
Vi flyger på Rio (1949)
Banketten (1948)
Lilla Märta kommer tillbaka eller Grevinnans snedsteg eller Den vilda jakten efter det hemliga dokumentet (1948)
Marknadsafton (1948)
På dessa skuldror (1948)
Folket i Simlångsdalen (1947)
Försummad av sin fru (1947)
Maj på Malö (1947)
Maria (1947)
Mästerdetektiven Blomkvist (1947)
Ådalens poesi (1947)
Hotell Kåkbrinken (1946)
I dödens väntrum (1946)
Jag älskar dig, argbigga (1946)
Kvinnor i väntrum (1946)
Kärlek och störtlopp (1946)
Saltstänk och krutgubbar (1946)
Barnen från Frostmofjället (1945)
Gomorron Bill! (1945)
I Roslagens famn (1945)
Rosen på Tistelön (1945)
Tre söner gick till flyget (1945)
Jag är eld och luft (1944)
Prins Gustaf (1944)
Släkten är bäst (1944)
En melodi om våren (1943)
Jag dräpte (1943)
Kajan går till sjöss (1943)
Kvinnor i fångenskap (1943)
På liv och död (1943)
Örlogsmän (1943)
En sjöman i frack (1942)
Kan doktorn komma? (1942)
Rospiggar (1942)
Vi hemslavinnor (1942)
Vårat Gäng (1942)
En fattig miljonär (1941)
En kvinna ombord (1941)
… som en tjuv om natten (1940)
Hanna i societén (1940)
Hennes melodi (1940)
Mannen som alla ville mörda (1940)
Efterlyst (1939)
Sol över Sverige (1938)
Våran pojke (1936)
Skeppsbrutne Max (1936)
Rendezvous im Paradies (1936?)
Raggen – det är jag det (1936)
Kvartetten som sprängdes (1936)
Flickor på fabrik (1935)
Äventyr på hotell (1934)
Kvinnorna kring Larsson (1934)
Flickorna från Gamla Sta’n (1934)
Lördagskvällar (1933)
Den farliga leken (1933)
Muntra musikanter (1932)
Scenograf:
Den vita stenen (1973)
Trappa utan slut (1958)
Lilla helgonet (1944)
Awards
1953: Svenska Filmsamfundet (plakett).