Agneta Fagerström Olsson växte upp i Tullinge utanför Stockholm där Separatorfabriken, även kallad Seppan, var den främsta arbetsplatsen för papporna under 1950- och 60-talen. Seppan, med sin smältdegel av arbetare från Finland, Polen, Ryssland, Ungern och Tyskland var en spännande plats att växa upp på och gav Fagerström-Olsson rikt med stoff för hennes genombrott: tv-serien Seppan (1986) som sedan blev en prisad biofilm och en av de första filmiska skildringarna av ett mångkulturellt Sverige. Seppan visades också internationellt och vann första pris vid kvinnofilmfestivalen i Créteil 1987.
Men innan Seppan hade Fagerström-Olsson även formats av en mer kollektivistisk syn på filmskapandet. Hon var en av fem manusförfattare, fotografer och regissörer bakom långfilmen Ådalen 1973, tillsammans med Ulla Furstenberg, Ola Olsson, Jan Pehrson och Irene Wolter. Och tillsammans med fotografen John O. Olsson gjorde hon långfilmsdokumentären Hårga (1986), om livet i en by i Hälsingland.
I sin nästa spelfilm, Hjälten (1990), återvände Fagerström-Olsson till att utforska de mystiska fadersgestalterna och dragningen till våldet – två teman som tycks genomsyra det mesta av hennes arbete. Men denna gång visade sig större delen av den manliga kritikerkåren kallsinnig.
Tv-serien Hammarkullen – eller vi ses i Kaliningrad (1997), som Fagerström-Olsson skrev tillsammans med Peter Birro, blev däremot en stor succé. Hammarkullen var en träffsäker samtidsspegel vänd mot en invandrartät förort till Göteborg. Serien vann många priser internationellt, bland annat Prix Italia för Bästa tv-serie.
I början av 1990-talet flyttade Fagerström-Olsson och John Olsson till Luleå där deras bolag Giraff Film kom att utgöra navet för ett nytt svenskt filmskapande. Detta var innan den regionala filmpolitiken hunnit komma igång och innan Filmpool Nord hade etablerats. Fagerström-Olsson lockades av en filmisk nybyggaranda samt av närheten till spännande inspelningsplatser i Murmansk och Ryssland. Gangsterfilmen Knockout (2000) spelades till exempel in i Murmansk. Och järnverket i Luleå fungerar både som en visuellt tilltalande plats och som högst konkret och vardaglig arbetsplats för filmens tre hjältinnor i Järnets änglar (2007). Men efter Järnets änglar lade Giraff Film ner sin verksamhet i Norrbotten, efter 14 år och ett dussin filmproduktioner.
Fagerström-Olsson övergick sedan till regissörsrollen inom den väletablerade svenska kriminalgenren. Därmed lämnade hon också manusarbetet till andra, men samarbetet med fotografen John Olsson har fortsatt. Det har hittills blivit fyra filmer om den melankoliske polisen Kurt Wallander och tre filmer om den uppkäftiga journalisten Annika Bengtzon.
2015 producerade Fagerström-Olsson Flocken, en film om en våldtäkt i en byskola i trakten kring Boden. Filmen fick mycket uppmärksamhet och hyllades som en av årets bästa svenska filmer. Men den uppmärksammades också för parallellerna till ett autentiskt våldtäktsfall. Både filmens regissör, Beata Gårdeler, och Fagerström-Olsson har intygat att historien var inspirerad av verkliga händelser, och att det just därför är viktigt att den berättas.
Som regissör, manusförfattare och producent har Fagerström-Olsson ofta tagit sig an svåra och kontroversiella ämnen, som fadersuppror i Hjälten, motsättningar i en invandrartät förort som i Hammarkullen och effekter av en våldtäkt i Flocken. Tillsammans med Annika Hellström driver hon även produktionsbolaget 2afilm AB, och tillsammans har de två producerat filmer i linje med sina uttalade feministiska ideal för den svenska filmbranschen; Beata Gårdelers framgångsrika Flocken (2014), och Rojda Sekersöz’ hyllade långfilmsdebut Dröm vidare (2017).
Cold Courage är den internationella titeln på en originalserie, i regi av Agneta Fagerström-Olsson, ett kriminaldrama i åtta delar som är baserat på finska Pekka Hiltunens bokserie med samma namn.
Serien, med premiär 2019, handlar om två unga finska kvinnor i London som blir sammankopplade genom “Studion” – en underjordisk organisation som vill skapa ett rättvisare samhälle. Allteftersom deras kamp intensifieras mot exploatering, våld och storföretagens girighet ställs frågan om Studions goda avsikter helgar medlen.
Mikaela Kindblom (2018)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1948
Active: 1973-
Filmography
Regi:
Cold Courage (2019, tv-serie Viaplay)
Wallander – den orolige mannen (2013)
Wallander – saknaden (2013)
Annika Bengtzon: Den röda vargen (2012)
Annika Bengtzon: Prime Time (2012)
Annika Bengtzon: Studio sex (2012)
Wallander – dödsängeln (2009)
Wallander – skytten (2009)
Järnets änglar (2007)
Kniven i hjärtat (2004)
Den förste zigenaren i rymden (2002)
90 minuter 90-tal (2000)
Knockout (2000)
Hammarkullen eller Vi ses i Kaliningrad (1997)
Kärlekens himmelska helvete (1993)
Vi ses i Krakow (1992)
Här har ju inte ens Ernst Rolf spelat (1991)
Sista vinden från Kap Horn (1991)
Hjälten (1990)
Hårga (1986)
Seppan (1986)
Suzanne (1984)
Jag går upp på morgonen med girafferna (1982)
Ådalen 1973 (1973)
Manus:
Järnets änglar (2007)
Kniven i hjärtat (2004)
Den förste zigenaren i rymden (2002)
Knockout (2000)
Vi ses i Krakow (1992)
Hjälten (1990)
Hårga (1986)
Seppan (1986)
Suzanne (1984)
Ådalen 1973 (1973)
Producent:
Dröm vidare (2017)
Flocken (2015)
Stålbadet (1996)
Foto:
Hårga (1986)
Ådalen 1973 (1973)
Musik:
Ådalen 1973 (1973)
Klippning:
Hårga (1986)
Suzanne (1984)
Ådalen 1973 (1973)
Ljudtekniker:
Hårga (1986)
Ådalen 1973 (1973)
Roll:
G (1983)
Slumrande toner (1978)
Testfilm En enkel melodi (1973)
Regiassistent:
Henrietta (1983)
Awards
Ingmar Bergman-priset 1998
Bo Widerbergs stipendium 1997
Pris Seppan (Expressens TV-pris) 1986