Edith Carlmar (NO)

Regissør. Født i 1911, død i 2003. Var en sentral spillefilmregissør fra slutten av 1940-tallet og gjennom 1950-tallet.

1911 - 2003

Hun var døpt Edith Mary Johanne Mathisen og vokste opp i Oslo. 15 år gammel debuterte hun som danser i en revy på Kongshavn bad i 1926. Samme år møtte hun Otto Carlmar, som var en vital all-rounder i Oslos underholdningsliv, som impresario, tekstforfatter, sekretær og økonomidirektør ved ulike osloteatre. De to giftet seg i 1930.

Carlmar begynte å arbeide ved Oslo Nye Teater (daværende Det Nye Teater) i 1933, først i en administrativ stilling med mindre oppgaver på scenen i tillegg. Sin offisielle skuespillerdebut fikk hun i 1936, og hun forble aktiv her som skuespiller til 1952. Ved siden av teaterarbeidet ble hun involvert i filmproduksjon i 1939, da hun fikk jobb som script på Tancred Ibsens film Gjest Baardsen. Hun kom til å arbeide flere ganger med Tancred Ibsen i årene fram mot sin egen regidebut, og hun fremhevet siden Ibsen som sin fremste læremester i filmfaget.

Carlmar var produksjonsleder på flere filmer på 1940-tallet, og etter at hun sammen med ektemannen etablerte selskapet Carlmar Film fikk hun sin regidebut med Døden er et kjærtegn (1949). Den var en i samtiden oppsiktsvekkende film, og står i dag som en av 1940-tallets norske filmklassikere.

Carlmar regisserte ytterligere ni spillefilmer, de aller fleste med Otto Carlmar som produsent og manuskriptforfatter. Hun laget også en rekke kortfilmer fram til 1964. De første årene fokuserte Carlmar Film på dagsaktuelle samfunnsproblemer, som psykiatri i Skadeskutt (1951), rusmisbruk i Ung frue forsvunnet (1953) og etterkrigstidens trangboddhet i Aldri annet enn bråk (1954). Den siste holdt hun som sin favoritt blant sine egne filmer.

Etter hvert dreiet filmene seg over i den lettere underholdningssjangeren, som i deres desidert største publikumssuksess Fjols til fjells (1957). I den siste av spillefilmene, Ung flukt (1959), som hadde Liv Ullmann i sin første filmhovedrolle, fant ekteparet Carlmar fram til en form som kombinerte det lavmælte dramaet med en bred publikumsappell.

Edith Carlmar var ikke aktiv som regissør etter 1964, og i mange år arbeidet hun med helt andre ting enn film og teater. Men på sine eldre dager virket hun som skuespiller på film og tv, i markante biroller.

Bent Kvalvik

Basic info

Main profession: Director
Born: 1911
Died: 2003
Active: 1926-2003

Filmography

Regi:
Bak kulissene (1964)
Ung flukt (1959)
Lån meg din kone (1958)
Fjols til fjells (1957)
Slalåm under himmelen (1957)
På solsiden (1956)
Bedre enn sitt rykte (1955)
Aldri annet enn bråk (1954)
Oslo bymuseum (1954)
Kirker i Oslo (1954)
Sonja! (1953)
Vann og kloakk (1953)
Langåra – et sommerparadis (1953)
Ung frue forsvunnet (1953)
Skadeskutt (1951)
Litt om boka gjennom 100 år (1951)
Døden er et kjærtegn (1949)

Manus:
Bak kulissene (1964)

Produksjonsleder:
Den hemmelighetsfulle leiligheten (1948)
Vigdis (1943)
Hansen og Hansen (1941)

Produksjonsassistent:
Det ække te å tru (1942)
Bastard (1940)

Produksjonssekretær:
Tørres Snørtevold (1940)

Administrasjon:
Et spøkelse forelsker seg (1946)

Script:
Gjest Baardsen (1939)

Hospitant:
Kristin Lavransdatter (1995)

Skuespiller:
Elskede Poona (2003; tv-serie)
Brigaden (2003; tv-serie)
Out of order (1997)
Gåten Knut Hamsun (1996)
Asylet (1996; tv-serie)
Flukten fra Bjørkelund (1995)
Bare kødd (1995)
Gaven (1995; tv-film)
Peer Gynt (1993; tv-film)
Giftige løgner (1992)
Svampe (1990)
Olsenbanden møter kongen og knekten (1974)
Jentespranget (1973)
Freske fraspark (1963)
Nå gjør vi så – Husmorfilmen 1962 (1962)
Fjols til fjells (1957)
Fiskerlivets farer eller Et drama på havet (1954)
Ung frue forsvunnet (1953)
Skadeskutt (1951)
Den hemmelighetsfulle leiligheten (1948)
Vigdis (1943)
På vippen (1937)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

Awards

2001: Norsk filmforbunds ærespris
1994: Amandas ærespris

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles