Margaretha Rosencrantz var en av barnfilmens stora förkämpar under 1940- och 1950-talet. Genom sitt arbete i skolans värld började hon engagera sig i frågan om filmens potential som ett pedagogiskt verktyg och under lång tid lyfte hon fram värdet av film i undervisningen. I synnerhet arbetade hon med så kallade skolfilmer vilka fick stor spridning, inte enbart i landets skolor utan även på biografer.
Rosencrantz utbildade sig till lärare och började arbeta i Djursholm i mitten av 1920-talet. Det var i samarbete med Svensk Filmindustri som lejonparten av de filmer som Rosencrantz skrev och regisserade kom till. Christian A. Tenow, medarbetare vid SF:s skolfilmsavdelning, menade att företaget utan något hopp om ekonomisk vinning ville “ställa filmen till folkbildningens förfogande för att därmed visa att film och folkbildning icke är oförenliga.” Inom ramen för detta arbete samarbetade SF ofta med skolfilmsintresserade pedagoger och det var på den vägen som Rosencrantz kom att bli involverad i produktionen av film.
Instruktionsfilmen Att undervisa med film (1953), gjord i samarbete med Kungliga Skolöverstyrelsen, inleds med proklamationen att “skolfilmen i lärarens hand kan göra undervisningsstoffet levande för eleverna och ge verklighet och atmosfär”. Detta påstående illustreras väl av flera av Rosencrantz övriga filmer. Hon regisserade ett antal uppskattade filmer som riktade sig till barn och då företrädelsevis sådana som var under tio år gamla. Vi reder oss nog (1948) behandlade med en lättsam ton barns vardagshygien, Bo klarar trafiken (1949) gjordes i samband med en större trafiksäkerhetskampanj och berörde typiska barnolyckor, och den sedelärande filmen Kuckelikaka (1949) tecknade hur två små slarviga barn försökte att gottgöra sina föräldrar genom arbete i ett hönseri. Den senare är kanske Rosencrantz allra mest omtalade film och Svenska Dagbladet beskrev den som “En rar och sommarglad liten film … just så tillrättalagd i tempo, innehåll och dialog, att den passar för det allra yngsta publikskiktet.”
Vid den här tidpunkten fanns det en tydlig ambition inom SF:s skolfilmsavdelning att sprida filmerna internationellt. Mycket riktigt översattes också ett antal av Rosencrantz’ filmer i samband och såldes utomlands. Till exempel köptes Vägen till boken (1951), en instruktionsfilm om svenska bibliotek, av UNESCO och visades i över sextio länder på fyra olika språk. Även Att undervisa med film hamnade i organisationens filmarkiv.
Under hela sin karriär sågs Margaretha Rosencrantz som en ledande expert på skolfilmens område och hon agerade ofta sakkunnig när saken debatterades politiskt. 59 år gammal skadades hon i en bilolycka och därefter gjorde hon allt mindre film men hennes engagemang för de allra yngsta bestod.
Emil Stjernholm (2017)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1901
Died: 1986
Active: 1941-1963
Filmography
Regi:
Flyttfåglarna kommer (1963)
Åka skridsko (1959)
Musik i skolan (1957)
Att undervisa med film (1953)
Så ska vi cykla (1951)
Vägen till boken (1951)
Bo klarar trafiken (1949)
Kuckelikaka (1949)
Vi är nyfikna på världen (1949)
Vi reder oss nog (1948)
Råttmammas bestyr (1947)
Manus:
Att undervisa med film (1953)
Så ska vi cykla (1951)
Vägen till boken (1951)
Bo klarar trafiken (1949)
Kuckelikaka (1949)
Peter and Pat in Lapland (1947)
Klippning:
Träning och trekamp (1954)
Redigering:
Vi är nyfikna på världen (1949)
Bland trutar och grisslor på Stora Karlsö (1946)
Ekhult heter gården (1941)
Video
Att undervisa med film (1935) – Hur kan film vara en del av filmundervisningen?
Kuckelikaka (1949) – Barnfilm