Har du någon förebild bland kvinnor inom svensk film?
Om jag ska plocka ut en kvinna så är det absolut Maj Wechselmann. Utan tvekan. Vilken fruktansvärt häftig, galen eldsjälsmänniska hon har varit! Hon har verkligen har envist drivit sina filmer, mot alla odds. När jag började med dokumentärt berättande, då var jag väldigt inspirerad av just det här, de ensamma eldsjälarna. Och det var inte så många kvinnor, som jag minns det, men Maj Wechselmann är definitivt en av dem. Så henne skulle jag verkligen vilja lyfta fram, som en stor inspiration.
Hon har starkt patos för de politiska frågorna, med den lilla enskilda människan mitt i. Och det är inte så många som är beredda att kasta allt vad inkomst heter åt sidan… Jag kan tänka mig att det här är ett livsverk, att vara Maj Wechselmann, det är ett livsverk!
I min värld så är den absolut största kvinnliga förebilden, jag måste ju ändå nämna det, en fiktiv person. Hon kommer från serietidningsvärlden, och hon har skapat grunden för mig i allt som har att göra med filmarbete, konstnärligt tänkande, kärleksrelationer, rubb och stubb. Det är Modesty Blaise. En helt fantastisk tjej som växte upp i ett flyktingläger, och sen har skapat ett liv på helt egna villkor. Så henne tycker jag man ska läsa som en filosofisk, existentiell inspiration. En riktigt häftig kvinna!
Vad tycker du utmärker en bra dokumentärfilmare?
Jag tycker vi har blivit väldigt duktiga på att vara professionella. Men det fanns nånting i de här eldsjälarna, som jag tycker man kan lyfta fram, och inspireras av. Vad som utmärker en bra dokumentärfilmare är ju såklart en otroligt komplex frågeställning just nu, i en tid där det är så många olika slags dokumentära uttryck. Men jag tycker nog att det som verkligen utmärker en bra dokumentär berättare är det att man har någonting på hjärtat. Någonting riktigt, riktigt viktigt, vad det än är. Ett slags personligt avtryck på hur det samhället som vi har, och har haft, ser ut. En eldsjäl, alltså, som å ena sidan, verkligen brinner för att berätta någonting. Men å andra sidan, på något vis är ganska självupptagen. För det tror jag att goda konstskapare ofta är.
Varje god dokumentärfilmare ska våga lyssna, och vara en bra lyssnare. Ta in verkligheten snarare än att illustrera den. Vara modig nog att följa det verkliga förloppet, och inte bara följa sin egen idé.
Så det tycker jag krävs av en riktigt bra dokumentärberättare, överhuvudtaget. Att vara lyhörd för det som verkligen är sant.