Straume vokste opp i bygda Fiksdal ytterst i Romsdalsfjorden. Hun ble utdannet på medielinjen ved Møre og Romsdal Distriktshøgskole i Volda, hvor hun blant annet hadde Erik Løchen som lærer. Straume debuterte på TV med dokumentarfilmen Kystkunst (1977) om billedkunstnere i Møre og Romsdal. De neste ti årene laget hun en rekke kortdokumentarer. I flere av disse sto hun for både lyd, klipp, foto og regi.
Kortdokumentaren Kap Farvel (1981) er basert på opptak fra hennes reise med reketråleren Kap Farvel til Svalbard. Dokumentaren Way North. Five Norvegian Artists (1985) var laget for TV og introduserte norske kunstnere for et engelsktalende publikum med den britiske forfatteren Roald Dahls fortellerstemme.
Straume debuterte som spillefilmregissør med Til en Ukjent (1990), en utypisk «roadmovie» om Ane som forlater Oslo for å reise til stedet hun kommer fra. Mesteparten av filmen er gjort i svart/hvitt. Først mot slutten, når Ane vender hjem, går filmen over i farger. Hilde Aaroe har hovedrollen, men det er Straumes stemme vi hører i filmen, både i voice-overen og i Anes dialog med lastebilsjåføren.
Kortfilmen Avsporing (1993) ble invitert til “Un Certain Regard” ved Cannesfestivalen, og den internasjonale interessen for hennes arbeider økte i takt med distribusjonen av denne korte fiksjonsfilmen. Året etter ble også hennes neste spillefilm Drømspel (1994) med bl.a. Liv Ullmann, Bibi Andersson og Erland Josefsson, invitert til “Un Certain Regard” i Cannes. Dette gjorde Straume til en festivalgjenganger i årene fremover.
I remake.me (2014) reflekterer Straume over tema som minner, identitet og tid ved hjelp av klipp fra egne filmer, blant annet Til en ukjent, Thranes metode, Musikk for bryllup og begravelser og kortfilmen Avsporing.
Straume ble ansatt som professor II i filmregi ved Den norske filmskolen høsten 2007. I 2008 ble hun leder for regilinjen. I 2009 fikk hun den akademiske tittelen Professor i filmregi. Samme året sluttet hun i protest mot det hun mente var en mangel på kunstneriske ambisjoner i undervisningen. «Når grunntanken for all undervisning er ‘samarbeid’, uten å fokusere på hva det skal samarbeides om, kan man neppe vente seg annet enn et sosialdemokratisk og flatt resultat», sa hun i et intervju med Rushprint.
Unni Straume har deltatt i en rekke nasjonale og internasjonale filmjuryer og har vært aktiv medlem i European Film Academy (EFA) siden 1994.
Martin Parker
Basic info
Main profession: Director
Born: 1955
Active: 1976-
Filmography
Regi:
remake.me (2014)
Musikk for bryllup og begravelser (2002)
Pappasøndag (1999)
Thranes metode (1998)
T 83 (1996)
Drømspel (1994)
Avsporing (1993)
Til en ukjent (1990)
Pusjka (1987)
Blikkfang Norge (1986)
Way North: Five Norwegian Artists (1985)
Roma con amore (1984)
Bilder frå ei øy (1983)
Hot House: jazz i Oslo (1982)
Kap Farvel (1981)
Glad det ikke var meg (1980)
Trubadur (1979)
Kystkunst (1977)
Produsent:
Remake me (2014)
Carl Th. Dreyer: Min metier (1997)
T 83 (1996)
Drømspel (1994)
Avsporing (1993)
Pjuska (1988)
Roma con amore (1986)
Bilder frå ei øy (1983)
Hot House – Jazz i Oslo (1982)
Kap Farvel (1981)
Trubadur (1979)
Manus:
Musikk for bryllup og begravelser (2002)
Pappasøndag (1999)
Thranes metode (1998)
T 83 (1996)
Drømspel (1994)
Avsporing (1993)
Til en ukjent (1990)
Pjuska (1988)
Roma con amore (1984)
Blikkfang Norge (1983)
Bilder frå ei øy (1983)
Trubadur (1979)
Foto:
Remake.me (2013)
Pusjka (1987)
Roma con amore (1984)
Bilder frå ei øy (1983)
Hot House – Jazz i Oslo (1982)
Kap Farvel (1981)
Klipp:
T 83 (1996)
Avsporing (1993)
Til en ukjent (1990)
Pusjka (1987)
Way North: Five Norwegian Artists (1985)
Roma con amore (1984)
Bilder frå ei øy (1983)
Hot House – Jazz i Oslo (1982)
Kap Farvel (1981)
Trubadur (1978)
Kystkunst (1977)
Lyd:
Pjuska (1987)
Roma con amore (1984)
Bilder frå ei øy (1983)
Kap Farvel (1981)
Regiassistent:
Kjærleikens ferjereiser (1979)
Script:
Den hvite viking (1991)
Filmarbeider:
Det er langt fram, sa kjerringa – ho så seg tilbake (1979)
Kommentar:
Bilder frå ei øy (1983)
Hot House – Jazz i Oslo (1982)
Kap Farvel (1981)
Awards
Publikumsprisen ved Nordic Film Festival i Rouen 2003 for Musikk for bryllup og begravelser
Amandakomiteens Gullklapper 2003 for fremragende innsats bak kamera
Filmkritikerprisen 1993/94 for Thranes metode
Felix-nominasjon i klassen ”beste unge film” for Til en ukjent