Rebekka Karijord (NO)

Rebekka Karijord är kompositör, musiker och dramatiker från Sandnessjøen, söder om polcirkeln i nordnorge.

Rebekka inledde sin kreativa karriär redan i 12-årsåldern, då hon började agera i film och tv-produktioner för norska NRK. När hon var 18 år började hon studera vid norska Musik- och Teaterakademin i Oslo. Två år senare kom hon in på Dramatiska Institutet I Stockolm.

Under den tidiga fasen av sin karriär var hon verksam över ett brett kreativt fält där hon prövade sig fram som musiker, skådespelare, dramatiker och kompositör och arbetade med regissörer som Joachim Trier, Margreth Olin och Nina Wester. Hon började också spela in och ge ut soloalbum. Hennes första album Neophyte från 2003 var ett samarbete med musikerna Mattias Petterson och Malin Bång, och följdes av ett andra 2005, Good or Goodbye. Så småningom beslöt hon sig för att mer helhjärtat ägna sig åt att skriva och komponera sina egna låtar, vilket resulterade i albumet The Noble Art of Letting Go. Därpå följde internationella turnéer, bland annat med Cirkus Cirkörs internationella ambulerande föreställning, Wear It Like A Crown – en framgångsrik föreställning som spelats drygt 400 gånger världen över – och vars titel är hämtad från ett spår på The Noble Art of Letting Go. Samtidigt som efterfrågan på Rebekkas musik till film och teater ökat kraftigt, har hon fortsatt att underhålla sin solokarriär som musiker och kompositör. We Become Ourselves (2012), Music for Film and Theatre (2014) och Mother Tongue (2017) är några av albumen som följt.

Idag lever och verkar Rebekka Karijord på landet söder om Stockholm, där hon driver sin egen inspelningsstudio. Sammanlagt har hon komponerat musik till över 30 filmer, dansföreställningar och pjäser. Hon är också författare till ett antal pjäser och noveller. Som kompositör inspireras Karijord av sina erfarenheter som skådespelare och dramatiker.

– Mina låtar måste klara sig helt på egen hand. Filmmusik, däremot, måste samspela som en del i filmens större orkestrering. Jag ser min musik som just delar som framhäver eller accentuerar de känslomässiga inslagen i den större helheten, en sorts klangbotten för filmen. Musikens roll är att fånga essensen i filmens berättelse på ett sådant sätt att vi som åskådare hjälps i vår djupare förståelse av den.

Basic info

Main profession: Composer/Musician
Born: 1976
Active: 2009-

Filmography

Kompositör:
Adil & The Spy, regi: Randi Mossige-Nordheim, Norge (2019)
Leva Älska, regi: Mette Aakerholm Gardell, Sverige (2017)
Barndom, regi: Margreth Olin, Norge (2016)
Mannen fra Snåsa, regi: Margreth Olin, Norge (2016)
Blodssystrar, regi: Malin Andersson, Sverige/Irland (2015)
Jag ser dig, regi: Sylvelin Måkestad, Sverige/Norge (2013)
De andre, regi: Margreth Olin, Norge (2012)
Med hjärtat som insats, dokumentärserie, SVT, (2012)
Ingen man i sikte, regi: Mette Aakerholm Gardell, Sverige/Norge (2011)
Clara s’en va mourir, regi: Virginie Wagon, Frankrike (2011)
Wireless World, regi: Sonja Lidén, Finland (2011)
Zero Silence, regi: Jonny von Wallström (2011)
Grey’s Anatomy/Private Practice, ABC tv-serie, USA (2011)
Being Human, tv-serie, Storbritannien (2010)
Ångrarna, regi: Marcus Lindeen, Sverige (2010)
Engelen, regi: Margreth Olin, Norge (2009)

 

Search in:
Professional Directory or Articles