Pella Kågerman avslutade sin utbildning vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm 2014 med utställningen “A Game of Faith & Power – A Live Action Role-Play”. Ett rollspel med karaktärer baserade på lärare och elever vid skolan. Hon hade då redan börjat utforska filmmediet och deltog som en av tolv kvinnliga regissörer i dokumentärfilmaren Mia Engbergs feministiska porrfilmprojekt Dirty Diaries. Kågerman bidrog med alternativa bilder till det gängse stereotypa könsförtrycket med sin kortfilm Body Contact, som också tävlade på Berlins porrfilmsfestival.
2010 deltog hon i Spektra, ett talangutvecklingsprojekt i Mälardalen med kortisen Sexy Times, om ett ungt par som hamnar på en swingerträff som inte blir vad de tänkt sig. Samma år gjorde hon Volcano Dreams, en experimentell drömlik och poetisk konstfilm som kretsar kring vulkanen Eyjafjattnajökulls utbrott på Island 2010 och visades på Tempo dokumentärfestival.
Mänskliga relationer och sexualitet är genomgående teman i Kågermans första filmer. Under sin filmutbildning på Dramatiska Institutet gjorde hon tillsammans med Hugo Lilja En dag på landet som vann pris för bästa kortfilm på Mix Copenhagen Festival, Skandinaviens största festival med gay-, lesbiskt, queer- och/eller transtema. I motiveringen stod att filmens provokativa bildspråk till trots hanteras ämnet ”på ett sådant sätt att det öppnar och drar in dig i denna välskrivna, smart regisserade multidimensionella berättelse”.
Med Hugo Lilja samregisserade Kågerman även Supportern. En testosteronstinn skildring av vardagen i den svenska fotbollshuliganvärlden. Under samma tid arbetade de tillsammans på examensarbetet Återfödelsen. En utopisk zombiefilm som hade premiär på Stockholms Filmfestival 2010 och nominerades vid Berlinale Shorts 2011.
2014 tävlade Kågerman om Sveriges största kortfilmspris Startsladden med sin film Stormaktstiden. Om vännerna Carl och Gustaf som lajvar 1600-talskaroliner med olika grad av hängivenhet när den riktiga världen gör sig påmind. Lite radioteater har Kågerman stuckit emellan med då hon regisserade Tone Schunnessons pjäs “Härlig är min avgrund” för Radioteatern. En mordhistoria som utspelar sig i ett svettigt Malaysia.
Duon Kågerman/Lilja har nu färdigställt långfilmsdebuten Aniara. Filmen som bygger på Harry Martinsons sextioårsjubilerande rymdepos har en djupt personlig betydelse för Kågerman. Kort efter att ha sett en teateruppsättning för tio år sedan tillsammans med sin mormor drabbades mormodern av en stroke. Kågerman läste högt, och tillsammans nästan lajvade de texten på sjukhuset. Projektet som valdes ut till talangprogrammet STHLM Debut spelades in på befintliga inspelningsplatser som olika handelsgallerior, men främst i Kustateljén i Fårösund på Gotland.
Formen kallar de en “no-set sci-fi”, där kalla krigets kärnvapenskräck har bytts mot klimathot och miljöförstöring. Kanske är den civilisationskritiska dikten om en förlorad mänsklig resa med kurs mot undergången närmare verkligheten nu än någonsin tidigare, säger de två regissörerna i en intervju på filmsajten MovieZine – “en Solaris på speed”.
Louise Lagerström (2018)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1982
Active: 2009-
Filmography
Regi:
Aniara (2019)
Stormaktstiden (2014)
Supportern (2011)
Sexy Times (2010)
Body Contact (2009)
Dirty Diaries (2009)
Manus:
Aniara (2019)
Supportern (2011)
Sexy Times (2010)
Återfödelsen (2010)
Producent:
Stormaktstiden (2014)
Klippning:
Aniara (2019)
Stormaktstiden (2014)
Rådgivare:
Återfödelsen (2010)
Awards
2020: Guldbagge för Bästa regi för Aniara (tillsammans med Hugo Lilja).