Komponist. Født i 1890, død i 1969. Laget musikk til fire norske spillefilmer.
Pauline Hall ble født i Hamar. Hun levde de første ti årene av sitt liv i Kabelvåg i Loften, men flyttet deretter med familien tilbake til Hamar. Hun studerte komposisjon med Catharinus Elling og hadde en læretid i Paris 1912-1914.
Som komponist var hun påvirket av fransk tradisjon snarere enn tysk. Hun huskes for orkesterverkene Verlaine-Suite (1929) og Circusbilleder (1933), ballettmusikk, kammermusikk, sanger og scenemusikk til teateroppsetninger.
Pauline Hall regisserte og dirigerte den første oppsetningen i Norge av Tolvskillingsoperaen av Bertolt Brecht og Kurt Weill på Centralteatret i Oslo i 1930.
Hun var musikkanmelder i Dagbladet 1934-1942 og 1945-1964, og oppnådde her en posisjon som en av de sentrale musikkritikerne i Norge.
Hun satt i styret for Norsk komponistforening, og var med å starte Ny Musikk i 1938. Hun var Ny Musikks leder 1938-1961.
Pauline Hall skrev musikk til fire norske spillefilmer. Den første var Om kjærligheten synger de (1946), i regi av Olav Dalgaard, et realistisk drama med etterkrigsårenes bolignød og fattigdom som bakgrunn.
Hennes filmarbeid nummer to ble Tancred Ibsens film To mistenkelige personer (1950), men denne filmen endte med å bli forbudt vist med henvisning til personvernet. Flere sekvenser ble imidlertid gjenbrukt i Sigval Maartmann-Moes film Savnet siden mandag (1955), innbefattet Halls musikk.
Bak filmen Kranes konditori (1951) stod ledende kvinneprofiler i skandinavisk kulturliv, med danske Astrid Henning-Jensen som regissør og manusforfatter (etter Cora Sandels roman) og med Rønnaug Alten i hovedrollen. Pauline Halls musikk bidrar vesentlig til å fremheve konfliktlinjene, men også melankolien, i denne filmen om ensomhet og dobbeltmoral.
Også til Rolf Randalls Den evige Eva (1953), basert på to «noveletter» av Sigbjørn Obstfelder, laget hun musikk som utdyper hendelsene rundt en markant kvinnelig hovedperson.
Pauline Hall var påvirket av de franske impresjonistene (Claude Debussy) og nyklassisismen (Igor Stravinskij). Dette gjelder også filmmusikken hvor alle hennes fire bidrag er skrevet i tilnærmet samme orkestrale tonespråk. Hun skaper en orkestersats som er transparent nok til å ligge under replikkvekslingene når det er nødvendig. Den er ikke romantisk følelsesladet, men har like fullt med en psykologisk utdypende funksjon i mange scener. Her er et stort spenn, med lyriske og dramatiske, sardoniske og ironiske vendinger.
Trond Olav Svendsen
Basic info
Main profession: Composer/Musician
Born: 1890
Died: 1969
Active: 1946-1953
Filmography
Komponist:
Savnet siden mandag (1955; gjenbruk av To mistenkelige personer)
Den evige Eva (1953)
Kranes konditori (1951)
To mistenkelige personer (1950)
Om kjærligheten synger de (1946)