Olivia Neergaard-Holm (DK)

Filmklippare, manusförfattare, och regissör. Född 1981, uppvuxen i Kolding på Jylland. Utexaminerad klippare vid Den Danske Filmskole 2013, läst film- och medievetenskap på Köpenhamns Universitet, samt studerat vid Holbæk Kunsthøjskole.

Efter gymnasiet studerade Olivia Neergaard-Holm vid Holbæk Kunsthøjskole på Själland, och gick sedan en filmklipparutbildning i Köpenhamn. Hon läste sedan film- och medievetenskap vid Köpenhamns universitetet och blev en del av stadens klubbvärld; hon ingick i queer-communityn Dunst och dj-ade under namnet Oliviagra. I mitten av 00-talet började Neergaard-Holm jobba som b-klippare hos Adam Nielsen (Bröder, R – slå först, slå hårdast, Kapningen). Så småningom sökte hon in på Den Danske Filmskole, och antogs 2009. Fyra år senare utexaminerades hon som klippare och började omedelbart jobba med I am here (Anders Morgenthaler, 2014) en dansk-tysk produktion med Kim Basinger i huvudrollen. Nästa film var Victoria (Sebastian Schipper, 2015) som Neergaard-Holm även var med och skrev manus till. Den handlar om en ung, spansk kvinna som dras in i ett bankrån en natt i Berlin, och spelades in i en enda tagning.

2016 regidebuterade Olivia Neergaard-Holm med David Lynch: The art life, en dokumentär hon gjorde tillsammans med Jon Nguyen och Rick Barnes. Hon stod även för klippningen. Filmen är ett porträtt av Lynchs barndom och ungdomstid via konstutbildningen som ledde fram till att han började göra film. Utmaningen med projektet, har Neergaard-Holm sagt, var att sovra i det digra materialet som bestod av cirka 30 timmar inspelad intervju, och att ”förmedla Lynchs personlighet utan att förklara den, att visa honom som familjefar och bildkonstnär snarare än som känd filmskapare. På ett personligt plan blev filmen ett sätt att utforska min egen kreativitet, hans historia är väldigt inspirerande.” Olivia Neergaard-Holm nominerades (tillsammans med Jon Nguyen och Rick Barnes) till en Venezia Classici Award på filmfestivalen i Venedig och till en Grierson Award på London Film Festival för David Lynch: The art life.

Under åren på Den Danske Filmskole lärde Neergaard-Holm känna Ali Abbasi, vilket ledde till att hon fick klippa hans regidebut, skräckfilmen Shelley (2016), och senare Gräns (2018), för vilken hon Guldbaggenominerades tillsammans med Anders Skov.


En av manusförfattarna till Gräns var Isabella Eklöf, också en bekant från filmskolan, och Olivia Neergaard-Holm klippte även hennes regidebut, Holiday (2018), om en ung, självutplånande kvinna som försöker finna sin plats i en destruktiv gangstermiljö. I en intervju med Filmmaker magazine sa Neergaard-Holm såhär om det samarbetet:

– Isabella är ingen konventionell regissör, och hon är inte särskilt förtjust i närbilder, vilket man vanligtvis lutar sig mot som klippare för att förmedla känslor. Så jag fick lägga mitt vanliga sätt att tänka åt sidan och vara öppen för hur hon ser på världen. På en tematisk nivå blev det viktigt att hålla kvar vid den kalla, cyniska och misogyna atmosfären. Självklart tog det emot att se den kvinnliga huvudpersonen låta sig utsättas för diverse övergrepp. Men det skulle ha förstört filmen om vi hade gjort den trevligare. Jag började inse hur privilegierad jag är som utbildad, oberoende, lesbisk kvinna.

Karoline Eriksson (2019, redigerad 2022)

Källor: Filmmaker Magazine, Women in Hollywood, Myownbosscph.com

Basic info

Main professions: Director, Film Editor
Born: 1981
Active: 2009-

Filmography

Klippning:
Motståndaren (2023)
Pleasure (2021)
Min värld i din (2019)
Yung (2018)
Gräns (2018)
Holiday (2017)
Charmören (2017)
Du försvinner (2017)
David Lynch: The Art Life (2017)
Shelley (2016)
Victoria (2015)
I Am Here (2014)
Boy (2013)
Escort (2013)
Little Night Hunter (2012)
Bellum (2010)

Regi:
David Lynch: The Art Life (2016)

Manus:
Victoria (2015)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

Awards

2022: Guldbaggenominerad för Bästa Klippning, tillsammans med Amalie Westerlin Tjellesen för Pleasure.

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles