Moa Gammel växte upp i Vasastan i Stockholm med två politiskt progressiva och kulturintresserade föräldrar som tidigt satte sin energiska dotter i en teatergrupp. När en rollsättare ville ha med henne i en Lars Norén-filmatisering tvekade föräldrarna dock. Men efter teaterdebuten som tolvåring, som Annika i Pippi Långstrump på Dramaten, var siktet inställt på skådespeleri. Innan hon avslutat studierna på Södra Latins estetiska gymnasium medverkande Gammel i flera TV-serier. Bland annat i Mikael Håfström Skuggornas hus (1996), en produktion med flera unga aktörer i vardande på rollistan.
Istället för scenskolan sökte hon sig som 25-åring till Handelshögskolan i Stockholm med tanken att via ekonomistudier ta sig in vid filmen. Producentrollen var något som lockade henne. Under tiden hade hon småroller i flera TV-serier som kom att bli hennes egen filmskola. Vita lögner, Labyrinten och Pusselbitar var några, men hon hade även en kort karriär som fotomodell i bland annat Milano och London. En värld hon tyckte var intressant men som hon upplevde mer avskräckande än lockande.
Gammel spelar mot Michael Nyqvist i Johan Brisingers Underbara Älskade 2006, vilket innebar ett slags genombrott. Hon sticker emellan med att arbeta som rollsättarassistent på Tomas Alfredsons Låt den rätte komma in, innan hon 2009 får en av huvudrollerna i Sommaren med Göran och året därpå i teatermetafilmen Puss av Johan Kling efter hans egen roman. Hon dyker upp i flera polisfilmer om Beck, Wallander och Annika Bengtzon. Men framför allt som polisassistent i långköraren om Irene Huss.
2014 var hon aktuell i inte mindre än tre filmer och huvudroller. I Maximilian Hults Hemma gestaltar hon en kvinna som försöker tackla länge dolda familjehemligheter. I Kärlek deluxe spelar hon en chick lit-författare i jakt på lite högre kulturkapital och hon är även gangsterhustru i Tarik Salehs thriller Tommy. Genom den naturbesjälade TV-serien Jordskott (2015-2017), blev hon samtidigt ett bekant ansikte för den stora publiken som den plågade kriminalaren/mamman Eva Thörnblad.
Att odla egna idéer har hela tiden funnits som en drivkraft. Hon stod exempelvis bakom och utvecklade filmen som baseras på Håkans Hellströms låtskatt, Känn ingen sorg som regisserades av duon Måns Mårlind/Björn Stein.
Gammel har flera gånger tänkt göra slut med skådespeleriet, när hon tröttnat på allt för lättillgängliga eller typecastade roller. Skådespeleri är till och med förnedrande, har hon sagt. Skrivandet och producerandet har därför kommit att ta en större plats. Dels för att slippa vänta på att bli uppbjuden. Men framför allt för tillfredsställelsen att överblicka helheten.
Tillsammans med författaren Karolina Ramqvist började hon på ett långfilmsmanus baserat på Hjalmar Söderbergs pjäs Gertrud från 1906. Manuset tog några omvägar innan den 2018 blev radioteater. I stället för originalets placering vid förra sekelskiftet utspelar sig deras version i ett nutida svenskt community i Los Angeles. Tanken på att förädla den till långfilm finns dock kvar. För radion har hon även regisserat Sviten av Denise Rudberg och Michaela Bley. Ett kriminaldrama i åtta delar om den solkiga sanningen bakom fasaderna i Stockholms lyxigare kretsar.
Olika kreativa plattformar är inte främmande för Gammel och hon har varit manusförfattare, regissör och berättare i UFO-podden för P3 där oförklarliga händelser dramatiseras. Hon har drivit podcasten Det svenska jobbundret, tillsammans med Digge Zetterberg. Om den eventuella hemligheten bakom lyckade svenska företag och entreprenörer och dessutom den egna podden Genier. Här har hon intervjuat sina egna förebilder ur kulturvärlden. Samtalen med en bukett av intellektuella kreativa skandinaviska kvinnor mynnade även ut i en bok med samma namn där hon vidgar genibegreppet och undersöker den kreativa processen ur ett kvinnligt perspektiv.
Det var därför inte förvånande att hon blev en av frontpersonerna under Metoo-hösten 2017, och särskilt hennes egen branschs utspel #tystnadtagning. Hon anslöt sig även till #tackanej för att genom bojkott av produktioner där det förekommer ojämlikhet, kränkningar och mobbing förbättra arbetsklimatet i branschen.
Gammel är beredd att betala ett högt pris även när det kommer till vilka roller hon åtar sig. Inför inspelningen av det svensk/norska överlevnadsdramat Breaking surface (2019), en Gravity under vatten, lärde hon sig, trots panisk vattenrädsla att dyka.
Sommaren 2019 debuterade hon som långfilmsregissör i och med inspelningen av Lassemajas detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet. Den sjätte filmatiseringen om den älskade barnboksduon är ett fristående originalmanus av Henrik Engström och Mattias Grosin. Gammel strävar efter att fånga böckernas tidlösa kulörta retrokänsla och samtidigt låta en flickas längtan att återförenas med sin pappa tillföra ett visst stänk av mörker. 2022 står hon som regissör till sin andra långfilm, Tack för senast.
Louise Lagerström (2019, senast uppdaterad 2023 av red.)
Källor: Podcast Värvet#339, Moviezine 2018, Teaterprogrammet SR1 2018 DN, nov 2015, mars 2019
Basic info
Main profession: Director
Born: 1980
Active: -
Links
Filmography
Regi:
Tack för senast! (2022)
LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet (2020)
Idé och Kreativ producent:
Känn ingen sorg (2013)
Rollsättarassistent:
Låt den rätte komma in (2008)
Roll:
Breaking Surface (2020)
Jordskott (TV-serie, 2015-2017)
Senses (2016)
Hemma (2014)
Tommy (2014)
Kärlek deluxe (2014)
Annika Bengtzon: Prime Time (2012)
En man med litet ansikte (2011)
Irene Huss – Det lömska nätet (2011)
Irene Huss – I skydd av skuggorna (2011)
Irene Huss – Jagat vittne (2011)
Irene Huss – tystnadens cirkel (2011)
Irene Huss – den som vakar i mörkret (2011)
Lapland Odyssey (2010)
Juni (2010)
Puss (2010)
Sommaren med Göran : En midsommarnattskomedi (2009)
Pälsen (2008)
Wallander: pyramiden (2007)
Underbara älskade (2006)
Sherdil (1999)
Skuggornas hus (1996)