Marika Heidebäck (SE)

Regissör och manusförfattare född i Hässelby, Stockholm år 1971. Har gått Dramatiska Institutets dokumentärfilmslinje. Verksam som dokumentärfilmare, manusförfattare och animationsregissör sedan 1996. Har undervisat i animation i Palestina och Jordanien.

Marika Heidebäcks vilja att berätta började i nioårsåldern, när hon fick en dagbok.

– Att kunna skriva var en jättestor sak för mig då, berättar hon för Nordic Women in Film. ”Nu när jag har den här dagboken”, skrev jag ”då behöver jag aldrig vara ensam längre.” Så är det fortfarande när jag jobbar med film eller text – en känsla av samhörighet, och att plötsligt förstå sig på världen. Jag hoppas att det är samma för publiken.

2001 examinerades hon från dokumentära filmutbildningen på Dramatiska Institutet. Dessförinnan animerade hon ett antal sketcher i lera för ungdomsprogrammet Bullen i SVT.

– Det var mitt första animationsjobb. Jag hittade på berättelser utifrån ett visst ämne, och animerade hemma vid mitt köksbord.

Ofta vänder sig Marika Heidebäcks filmer till en yngre publik.

– I den åldern är känslorna ofta utanpå. Jag inspireras av att tjuvlyssna på barn och tonåringar – hur de pratar, och vad de pratar om.

Holly Hallonsten ger igen (1996) är en stop-motionfilm i lera om vänskap, förnedring och hämnd, som inleds med att den unga Holly Hallonsten får byxorna neddragna under en basketmatch.

Filmen, som är gjord av Marika Heidebäck, producerades av Mimmi Spång och Rebecka Lafrenz på Garagefilm och är 14 minuter lång.

– Barnrösterna i Holly Hallonsten ger igen valde jag att inte spela in i studio, utan på plats. Till exempel spelade jag in hemma hos en av de medverkande, i hennes flickrum. Det är inte alltid så lätt för barn att sitta framför en mikrofon, i en studio. Jag ville gärna att rösterna skulle få en dokumentär känsla.

För Heidebäck ligger den animerade respektive dokumentära formen sällan långt ifrån varandra.

– Det finns en lekfullhet i animation som jag gärna tar med in i det dokumentära. Och på samma vis tar jag gärna med mig det dokumentära in i animationen.

På Dramatiska Institutet omkring sekelskiftet ansågs dock viljan att blanda genrerna udda.

– Men idag är förstås animation vanligare inom alla sorters filmgenrer, konstaterar hon.

Heidebäck har länge hållit i animations-workshops i Palestina och Jordanien.

– Jag har bland annat samarbetat med en teater som heter Theatre Day Productions i Gaza City. Där har jag fortbildat animationslärare, som i sin tur lärt upp barn. Genom filmen får barnen där en slags ventil att berätta om sina liv.

Tänk om (2014) är en animerad barnfilm baserad på en bilderbok med samma namn av Lena Sjöberg. Bokens text tonsattes av Martin Östergren och framfördes av Nina Persson.

Den 30 minuter långa filmen är en fantasi om barn och vuxen, och hur man kanske skulle ha det tillsammans om båda vore djur? Marika Heidebäck regisserade och animerade tillsammans med Linda Hambäck.

– Det var en rolig och utmanande process, berättar Heidebäck för Nordic Women in Film. Hur skapar man liv i en berättelse, när både text och bild redan finns?

Den första scenen Marika Heidebäck animerade i Tänk om inbegrep en hare och en harpalt.

– Jag behövde gestalta närheten mellan den lilla haren och den stora, i en relativt kort scen. Där löste jag det genom att låta den lilla haren gunga i den storas öron. Det blev ett sätt att jobba fram både rörelse och kärlek.

Ida Säll (2023)

Basic info

Main profession: Director
Born: 1971
Active: 1996-

Filmography

Regi:
Tänk om… (2014)
Jag ville va doms kompis (2009)
Förstklassigt (2006)
Holly Hallonsten ger igen (2006)
Vi träffar henne sen (2003)
Ali bor inte här (2002)
16 dubbar (2000)

Manus:
Tänk om… (2014)
Jag ville va doms kompis (2009)
Holly Hallonsten ger igen (2006)

Foto:
Jag ville va doms kompis (2009)
Ali bor inte här (2002)

Stillbildsfoto:
165 Hässelby (2005)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

Search in:
Professional Directory or Articles