Leyla Assaf-Tengroth är född i Libanon och kom till Sverige som 19-åring. I en lång rad dokumentärer och ett par spelfilmer har hon intresserat sig särskilt för kvinnors livsvillkor i Mellanöstern. Långfilmsdebuten Frihetsligan (1994) har lett till ett unikt filmiskt samarbete med en arabisk familj i Mellanöstern.
Leyla Assaf-Tengroth växte upp i en kristen familj i Beirut i Libanon. Hon gifte sig med en svensk FN-soldat och flyttade till Sverige. Sedan 1976 har hon varit verksam som frilansande filmare och gjort hundratals reportage och tv-dokumentärer, ofta med fokus på kvinnors verklighet och utsatthet i tredje världen. Hon har även gjort en rad dokumentärer om kärnkraft, vattenförsörjning och från krigshärdar i Mellanöstern och i Afrika.
1994 gjorde Leyla Assaf-Tengroth sin första biograffilm: spelfilmen Frihetsligan. Manuset, som Assaf-Tengroth skrev tillsammans med Bo Bjelfvenstam, byggde på en sann historia om en liten flicka som lett en gangsterliga i Beirut, men som sedan fått en mentor och välgörare som bekostat hennes skolgång. Assaf-Tengroth hittade sin hjältinna bland Beiruts gatubarn: 9-åriga Rim Al Hamad. Hon blev en stark drivande kraft i en spännande film där kriget och dess effekt på människorna i Beirut blev högst påtaglig.
Frihetsligan fick mycket beröm i Sverige och blev en stor biosuccé i Libanon. Assaf-Tengroth belönades med ett specialpris vid filmfestivalen i New Delhi och vid den arabiska filmfestivalen i Paris. Rim Al Hamad fick ett skådespelarpris vid filmfestivalen i Kairo. Filmen har även beskrivits som en viktig förebild för de kvinnliga arabiska filmskapare som trätt fram under de senaste 25 åren.
Efter Frihetsligan återvände Assaf-Tengroth till att göra dokumentärfilmer för Sveriges Television, främst i Afrika där hon gjorde film om HIV/ aids, könsstympning och folkmordet i Rwanda. Hon återvände också till Beirut för att ta reda på hur det gått för Rim och hennes familj. Efter filmen fick Rim gå i skola ett tag, men när hon fyllde tretton blev hon bortgift med en kusin i Syrien. I Inte som min syster (2008) berättar Assaf-Tengroth om Rims lillasyster Delila som vägrar gå samma öde till mötes som sin syster och till slut får gifta sig med en kristen man som hon själv har valt. I Rim och hennes systrar (2015) har kriget nått den syriska by där Rim varit bosatt och hon tvingas fly med sin familj tillbaka till Libanon.
De fyra filmer som Assaf-Tengroth har gjort om Rim och hennes systrar är ett bitvis provocerande dokument om vad det innebär att vara kvinna i en strikt patriarkalisk arabisk kultur. Assaf-Tengroth har fått SVT:s mångfaldspris Prix Egalia två gånger, bland annat för Inte som min syster.
Mikaela Kindblom
Basic info
Main profession: Director
Born: 1946
Active: 1985-
Filmography
Regi:
30 år med Chadia & hennes döttrar (2023)
Rim och hennes systrar (2015)
Kvinnornas ö (2013)
Huvudrollen (2002)
Frihetsligan (1994)
Amelia (1991)
Flykten (1991)
Martyrer (1988)
En 12-årig svensk flicka i Angola (1986)
Före katastrofen (1985)
Vår gud är en kvinna (1984)
Manus:
30 år med Chadia & hennes döttrar (2023)
Rim och hennes systrar (2015)
Huvudrollen (2002)
Frihetsligan (1994)
Amelia (1991)
Martyrer (1988)
Producent:
30 år med Chadia & hennes döttrar (2023)
Rim och hennes systrar (2015)
Huvudrollen (2002)
Afrikas Presidenter – De upplystas republik (1987)
Före katastrofen (1985)
Vår gud är en kvinna (1984)
Övrig medarbetare:
Om våld (2014)
Awards
2014: Lena Hellman-stipendiet.
1996: Festivalpris New Delhi för Frihetsligan (juryns specialpris, bästa kvinnliga regissör).
1988: Expressens TV-hederspris för Martyrer.
1987: Festivalpris Genève för Före katastrofen (1:a pris).