Kjersti Alver er oppvokst i Oslo. Hun gikk videregående ved Oslo Katedralskole, før hun gikk medielinja ved Høgskulen i Volda (daværende Møre og Romsdal Distriktshøgskole) fra 1975. Hun studerte samfunnskunnskap grunnfag og sosialantropologi mellomfag ved Universitetet i Bergen.
Kjersti Alver var kameraassistent på spillefilmen Operasjon Cobra (1978) regissert av Ola Solum. Hun jobbet som stillsfotograf på Piratene (1983) og Krypskyttere (1982), og var stillsfotograf og kameraassistent på Vibeke Løkkebergs Løperjenten (1981). Hun var kameraassistent på filmene Lucie (1979) og Vi spillopper (1979).
Sammen med blant andre Alexander Røsler, Knut Jorfald, Pål Gengenbach og Jan Olav Brynjulfsen etablerte Kjersti Alver produksjonsselskapet Focus on Human Rights i 1981, som har laget filmer om menneskerettigheter rundt omkring i verden. Filmene ble vist på kortfilmfestivaler i Norge, Sverige, Finland og Tyskland, og vant priser, diplomer og anerkjennelse. Focus on Human Rights produserte blant annet Alvers kortfilm Barn og krig, som ble vist for første gang under et Redd Barna-seminar på Christian Michelsens Institutt i Bergen i 1985.
Samme år deltok Alver på kortfilmfestivalen i Grimstad med dokumentaren Mexico Mexico Manuel (1985). Dette var en reportasje om en 12-årig søppeltømmer i verdens største by, med innblikk i hans familie og dagliglivet i storbyen. Med kortfilmen Uruguay deltok Alver på filmfestivalen i Havana i 1987. Den egenproduserte kortfilmen Når drømmene våkner (1990) laget hun etter et manus av uruguyanske dramatikeren Mauricio Rosencof. Filmen handler om hva som kan skje hvis alle ønsker går i oppfyllelse og drømmer blir til virkelighet.
På kortfilmen Herremannsbruden (1992) hadde Alver både produksjon, regi og klipp. Den er basert på Asbjørnsen og Moes eventyr med samme navn om en rik mann som forelsker seg i datteren til en av husmennene sine. Men jenta vil ikke ha ham, og lurer både herremannen og hele bryllupsfølget.
Under utdelingen av Amandaprisen i 1992 mottok Alver Norsk Kassettavgiftsfonds prisstipend til «unge lovende filmskapere».
I 1995 ble Kjersti Alver engasjert som kortfilmkonsulent ved Norsk Filminstitutt. I denne perioden var norske kortfilmer ofte prisvinnere i utlandet og dette stimulerte til økt støtte fra staten. I 1988 ble Kjersti Alver direktør for Statens studiesenter for film etter Elin Erichsen. Alver var også engasjert i Norsk Filmutvikling.
I 2002 forberedte hun et nytt og unikt samarbeidsprosjekt mellom Norsk Filmfond, Norsk Filmutvikling og NRK. Norsk Filmfond ønsket å satse på halvtimesfilmer med tematikk fra vår samtid, for å utvikle novellefilmen som sjanger og dyktiggjøre og profesjonalisere manusforfattere, regissører og produsenter.
Alver var konsulent på Torill Koves prisbelønte animasjonsfilm Min bestemor strøk kongens skjorter (1999). Hun har vært produsent for andre filmer enn sine egne, som kortfilmen Zorro (2000) av Pål Øie. Alver var også produsent for kortfilmen e@date (2001) regissert av Jan Otto Wik med manus av Arne Svingen.
Ida Madsen Hestman
Basic info
Main profession: Director
Born: 1950
Active: 1978-
Filmography
Regi:
Herremannsbruden (1992)
Når drømmene våkner (1990)
Uruguay kan ikke glemme (1987)
God is a woman and she is black (1987)
Mexico, Mexico, Manuel (1985)
Barn og krig (1985)
Barna i regnskogen (1981)
Hodejegere i en hodeløs tid (1978)
Produsent:
e@date (2001)
Zorro (2000)
Herremannsbruden (1992)
Når drømmene våkner (1990)
Klipp:
Herremannsbruden (1992)
Kameraassistent:
Løperjenten (1981)
Lucie (1979)
Vi spillopper (1979)
Operasjon Cobra (1978)
Stillsfotograf:
Hockeyfeber (1983)
Piratene (1983)
Krypskyttere (1982)
Løperjenten (1981)
Awards
Norsk Kassettsavgiftsfonds prisstipend 1992 til barnefilmskaperne Kjersti Alver og Terje Boman-Larsen
Rød rose «for sitt engasjement for den tredje verden» ved Kortfilmfestivalen i Trondheim 1988 for Uruguay kan ikke glemme
Statens arbeidsstipend for filmkunstnere 1988