Sittandes på ett tåg i Rumänien, just efter Berlinmurens fall, i färd med att göra ett radioprogram om förändringarna i östra Europa, slogs Kirsi Nevanti av insikten att hon behövde berätta med en kamera. Studier i sociologi under 1980-talet, följt av arbete som radioproducent för bland annat Sveriges Radio och YLE, ledde henne senare till filmen, och specifikt dokumentärfilm. Under mitten av 1990-talet inledde Nevanti sin filmbana med studier i regi på Stockholms Dramatiska Institut, där hon regisserade kortare dokumentärfilmer om Sankt Petersburg och Belgrad, och människorna i dem.
Långfilmsdebuten kom 1999 med dokumentären En släkting till älvorna om musikern Freddie Wadling, som Nevanti först träffat under sin tid på Sveriges Radio på 1980-talet. Med filmen ville hon berätta inte bara om Wadlings person och musik, utan också förmedla hopp genom det allmängiltiga i hans livsresa, i jakten på att hitta sitt eget uttryck. Arbetet gjorde dem till nära vänner. Filmen fick samma år juryns hedersomnämnande vid International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA).
En släkting till älvorna fick blandad kritik av svenska kritiker. Hon tänjer på gränserna och normerna för vad en dokumentärfilm ska vara och vilken själva filmarens roll är. Hennes filmer drivs av det visuella berättandet med poetiska uttryck, och rör sig kring teman som sårbarhet och kreativitet.
2006 återkom hon till IDFA med sin nästa långfilmsdokumentär, Om morgondagen vet man aldrig, som valdes ut, som en av 18 filmer från hela världen, att delta i Joris Ivens Competition. Filmen fick hon inspiration till långt tidigare, när hon 1992 filmade vid ett härbärge för hemlösa i Stockholm. Där iakttog hon ett ögonblick där en man och en kvinna kysste varandra god natt innan de skildes åt för att gå till männens respektive kvinnornas sovsalar. På dörren stod ”Hem, ljuva hem”. Just att ha ett hem och kunna känna sig hemma är filmens huvudsakliga tema. Om morgondagen vet man aldrig följer Pontus och Marina, hemlösa i Stockholm, som delar med sig av sina liv och sin historia. Freddie Wadling stod för filmens musik, som också lyftes fram av flera filmkritiker som en av filmens behållningar, tillsammans med Nevantis tydliga sympati och engagemang i filmens huvudpersoner.
Med sin forskning vid Stockholms konstnärliga högskola fortsatte Kirsi Nevanti att undersöka de frågor hon börjat utforska i sina tidigare filmer. Doktorsavhandlingen ”In Real Life (Or Elsewhere) – Om kreativa processer och parallella verkligheter i dokumentärfilm” är ett mångfasetterat doktorandprojekt som utifrån flera olika vinklar undersöker just dokumentärfilmens kreativa processer med utgång i Nevantis egen erfarenhet som dokumentärfilmare, och de parallella verkligheter som dokumentärfilm kan skapa. Genom arbete med film, foto och genom utforskande essäer hanterar Nevanti frågor om gränsöverskridande med hänsyn till könade identiteter, om film som fysiskt rum, och kritiska reflektioner kring kreativa dokumentära processer. Nevanti disputerade sommaren 2017.
Våren 2019 hade hennes “immersiva” film för fyra dukar Images and the Worlds of Being premiär – både som biofilm och som VR.
Freya Kilander (2017, senast uppdaterad av red. 2019)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1960
Active: 1994-
Filmography
Regi:
Images and the Worlds of Being (2019)
Om morgondagen vet man aldrig (2007)
Ursäkta mig (2000)
Freddie Wadling – en släkting till älvorna (1999)
Välling och fotogen (1997)
Lullaby for Lost Souls (1996)
Belgrade Calling! (1995)
St. Petersburg – just around the corner (1994)
Manus:
Images and the Worlds of Being (2019)
Freddie Wadling – en släkting till älvorna (1999)
Välling och fotogen (1997)
Producent:
Images and the Worlds of Being (2019)
Om morgondagen vet man aldrig (2007)
Scenograf:
Freddie Wadling – en släkting till älvorna (1999)
Klippning:
Belgrade Calling! (1995)
St. Petersburg – just around the corner (1994)
Ljudtekniker:
Belgrade Calling! (1995)
St. Petersburg – just around the corner (1994)
Rådgivare:
9 scener om våld (2011)
Rekvisita:
Freddie Wadling – en släkting till älvorna (1999)
Kläder:
Freddie Wadling – en släkting till älvorna (1999)
Övrig medarbetare:
Grötmyndigheten (2003)
Tack till:
Du ska nog se att det går över (2003)