Kerstin Gezelius har rört sig mellan rollen som manusförfattare och den som journalist/kritiker sedan början av 90-talet då hon började på Expressens kulturredaktion. Hon gick i lära hos bland andra legendarerna Björn Nilsson och Nils Schwartz. I bagaget hade hon då studier i konstvetenskap, religionsvetenskap och litteraturhistoria.
Men det var film som lockade, och efter en filmkritikerkurs, där hon kände att hon hittat hem, gick hon 1992 även en dramatiklinje på Biskops-Arnö folkhögskola. 1994 började hon Dramatiska Institutets manusskrivarlinje för teater och film. På utbildningen regisserade hon kortfilmen Fader vår (1997). En betraktelse över ett arla Stockholm, där olika människor i skilda miljöer ber Fader vår. Samma år stod hon bakom manus, regi och som medproducent för kortfilmen Såsom i himmelen, som beskriver en morgon i den protestantiska staden Stockholm.
2012 tilldelades Gezelius Kerstin M Lundberg-priset, “För en helt egen kulturjournalistik, som med filmen i fokus ger läsaren nya bilder och tankar.”
Under 2000-talet har Gezelius jämte arbetet som kritiker på DN skrivit film- och tv-manus och operalibretton tillsammans med Alexander Onofri. Bland annat till novellfilmen Balladen om Marie Nord och hennes klienter (2008). Onofri regisserade detta drama om ett moraliskt och mentalt krig mellan en socialsekreterare (Sofia Helin) och en utredare från socialförvaltningen.
De skriver även manuset till Rosor kyssar och döden (2013), efter en roman av Maria Lang. En kriminalhistoria i 50-talsmiljö i regi av Daniel Di Grado, med Tuva Novotny, Ola Rapace och Linus Wahlgren i de ledande rollerna.
Gezelius skriver tillsammans med Onofri manus till Alena (2016) som även den regisserades av Di Grado. En skräckhistoria om några flickor i internatskolemiljö baserad på en roman av Kim W. Andersson.
2016 har även Piteå Kammaropera premiär på föreställningen Stilla min eld, till vilken teamet Gezelius/Onofri skrivit librettot. En fiktiv historia inspirerad av händelserna kring Eva Rausings död, hennes äktenskap med Tetra Pak-grundaren Ruben Rausings barnbarn Hans-Kristian Rausing, och drogerna som styrde deras liv. Gezelius erhöll Expressens Björn Nilsson-pris för god kulturkritik 2018, med motiveringen “Som smakdomare för en konstform som kämpar mot tidens strömmar står hon stadigt förankrad i sin kritiska gärning. Genom hennes blick granskas varje replik, varje rörelse, varje ruta.”
En spirande filmidé om Greta Garbo från början av milleniet lades på is när det amerikanska filmbolaget gick omkull. I stället kom ett laddat brev från regissören Mauritz Stiller till sin adept Greta Garbo, samt en gedigen research, att utgöra stoffet till Gezelius och Onofris roman Love (2020). Om en ung skådespelerska som gjorde medvetna karriärdrag i 20-talets galna och skoningslösa Hollywood innan hon blev en för henne själv ohanterlig myt.
Louise Lagerström (2021)
Källor: SR sep 2012, Expressen feb 2019
Basic info
Main profession: Director
Born: 1963
Active: 1997-
Filmography
Regi:
Fader vår (1997)
Såsom i himmelen (1997)
Manus:
Alena (2015)
Rosor, kyssar och döden (2013)
Balladen om Marie Nord och hennes klienter (2008)
Såsom i himmelen (1997)
Producent:
Såsom i himmelen (1997)
Awards
2012 – Kerstin M Lundberg-priset