Ita Zbroniec-Zajt (SE)

Fotograf. Född 1983. Utbildad vid fotolinjen på The Polish National Filmschool i Łódź. Verksam i både Sverige och Polen. 2017 blev Ita den första kvinnliga Guldbaggevinnaren i kategorin Bästa foto.

I början av 2017 skapade Ita Zbroniec-Zajt historia då hon som första kvinna någonsin tilldelades Guldbagge för Bästa foto. Ett erkännande och kvitto på mångåriga kvalificerade prestationer. Guldbaggen var för fotot till Yarden (2016), och hon var även nominerad i samma kategori för fotot till Min faster i Sarajevo (2016).

Ita Zbroniec-Zajt föddes i Krakow, och växte upp i Wrocław, Polen. Hennes föräldrar arbetade inom kreativa yrken, hennes far arbetade med teater och hennes mor är konstnär. Idag är Ita baserad i Malmö, dit hon flyttade efter sin utbildning på den ansedda polska filmhögskolan i Łódź.  Hennes arbete som filmfotograf innebär mycket resande, ofta till Polen, men också till många andra platser. I sitt tacktal på Guldbaggegalan sa hon att hon, innan hon flyttade för några år sedan, fick höra att det i Sverige var kallt och mörkt på alla nivåer. ”Men det är inte sant och jag blev varmt välkomnad.”

Innan Ita påbörjade sin utbildning i filmfoto i Łódź, studerade hon 2002-2004 Cultural Management med inriktning på film, och filmfotografi vid filmskolan i Warszawa 2004-2005. 2011 erhöll Ita Zbroniec-Zajt det prestigefulla Budapest Cinematography Masterclass-stipendiet. Under tiden på filmskolan i Łódź lärde hon känna den svenska regissören Jenifer Malmqvist, vilket ledde till flera samarbeten, bland dem kortfilmen On suffocation från 2013 som prisades med ett flertal internationella festivalpriser, samt fick 2014 års Guldbagge för Bästa kortfilm.

Valet att bli filmfotograf var inte till en början självklart för Zbroniec-Zajt, som vid 14 års ålder snarare såg sig som stillbildsfotograf eller att hon skulle arbeta på någon lokal tv-station. Och förebilder har hon inte heller haft några, men satsat på att jobba hårt, ”Jag har bara gjort min grej, aldrig haft några stora perspektiv.” Å andra sidan har det inte heller funnits många förebilder tillgängliga, särskilt inte kvinnliga filmfotografer. De mönster som gäller filmbranschen i stort, påverkar också Ita Zbroniec-Zajt:

”Men jag ser ju ändå att det finns en skillnad i vilka slags projekt kvinnliga och manliga fotografer får göra. De filmer där det finns mycket pengar, och där fotot kan vara mer avancerat och tekniskt, de är det oftast män som gör.”

Självklart spelar ekonomiska förutsättningar en avgörande roll för vilka projekt Ita Zbroniec-Zajt kan ta sig an, men viktigast är att manuset engagerar henne och att relationen med filmens regissör grundas i en bra kontakt. Filmaren Raha Shirazi berättar om deras samarbete på kortfilmen Acqua, som kom till under en workshop i Italien hos italienske filmskaparen Michelangelo Frammartino, 2010:

”We instantly connected. I loved her work and she was interested in the story that I wanted to tell. Ita and I spent a lot of time location scouting, getting still images and looking at visual references to create a specific look for the film. It was absolutely magical. I had never worked with someone whom I was able to connect with so easily. By the end of it we both spoke the same visual language.”

2016 utsågs Ita Zbroniec-Zajt till mottagare av Bo Widerberg-stipendiet. I motiveringen beskrivs hennes filmfotografiska uttryck som ett ”foto som fångar stämningar, närvaro och har förmågan att i filmens flöde skapa stilsäkra bilder som blir bestående fotokonst.” Ett år senare belönades hon med 2017 års Kurt Linder-stipendium för sitt arbete med både Yarden (2016) och Min faster i Sarajevo (2016), fotoinsatser som beskrivs som ”lika känsligt för skiftningarna i ett grått ljusspel som för uttrycksfullheten i mättad monokrom, och hon visar en särskild blick för samspelet människa-miljö”.

Freya Kilander (2017, senast redigerad av red. 2021)

Källor: Dagens Nyheter, Screenanarchy.com, ETC.com, Skånska Dagbladet.

Basic info

Main profession: Cinematographer
Born: 1983
Active: 2008-

Filmography

Foto:
Döttrar (2022)
Daug (2022)
Kaos är granne med Gun (2020)
LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet (2020)
Säsong (2019)
Min värld i din (2019)
And Breathe Normally (2018)
Krig (2017)
Brev till en seriemördare (2017)
Granny’s Dancing on the Table (2016)
Min faster i Sarajevo (2016)
Yarden (2016)
Every Face Has a Name (2015)
Flykting 532 (2015)
Svenskjävel (2015)
Värn (2015)
Förår (2013)
On Suffocation (2013)
Accordion Dreams (2012)
Mirakel utmed riksväg 43 (2012)
Dwie (2011)
Sent på jorden (2011)
Födelsedag (2010)
Pod bluzka (2008)

Konstnärlig rådgivare:
Eskimåpuss (2012)

Kameraoperatör:
Bikes vs Cars (2015)

Övrig medarbetare:
Bikes vs Cars (2015)

Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)

Awards

2019: Sven Nykvist Cinematography Award vid Göteborgs filmfestival (Säsong, 2019).
2017: Guldbagge för Bästa foto (Yarden, 2016).
2017: Svenska Filmakademins Kurt Linder-stipendium. 
2016: Bo Widerberg-stipendiet.
2016: Valetta Film Festival, Bästa foto (Yarden, 2016).
2015: Uppsala Internationella Kortfilmfestival, Juryns specialpris till film med bästa foto (Flykting 532, 2015).

 

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles