Inger Servolin (NO)

Produsent, født 1933. Grunnlegger og produsent i det franske produksjonsselskapet SLON (senere ISKRA).

Inger Servolin vokste opp i Oslo. I 1954 reiste hun til Frankrike, hvor hun studerte fransk språk og kultur ved Sorbonne. Servolin har hatt fast bosted i Frankrike siden 1956.

I 1967-68 etablerte hun filmproduksjonsselskapet/-kollektivet SLON (senere ISKRA), som blant annet produserte flere av Chris Markers filmer, deriblant À bientôt, j’espère (1968) og Le fond de l’air est rouge (1977). Multi-episodefilmen Langt fra Vietnam (Loin de Viet-nam, 1967) var et av de første prosjektene under det aktivistiske film- og videokollektivet SLON. Forkortelsen står for «Forening for lansering av nye verk» («Société pour le Lancement des Oeuvres Nouvelles»). Det er i tillegg det russiske ordet for elefant. Som del av dette kollektivet lagde Marker en rekke politiske portretter utover 1970-tallet. SLON-gruppens formål var å jobbe kollektivt og uavhengig av filmbransjens produksjonshierarki, og her medvirket Inger Servolin på flere filmer hvor hun trådte inn i mindre synlige, gjerne ukrediterte funksjoner, som produsent og tilrettelegger.

Servolin er blant de første, kvinnelige franske dokumentarfilmprodusentene. I over 40 år har hun og ISKRA produsert dokumentarfilmer med politiske, kulturelle og sosiale emner fra Frankrike, Latin-Amerika og Afrika. En total oversikt over hennes filmografi er vanskelig å liste opp, da SLON og ISKRA ikke jobber etter ordinære, hierarkiske modeller. Snarere er selskapene organisert som filmkollektiver.

Basic info

Main profession: Producer
Born: 1933
Active: 1967-

Filmography

Produsent
Tinta roja (1998)
Goulili, dis-moi ma soeur (1992)
Le fond de l’air est rouge (1977)
On vous parle du Chili: Ce que disait Allende (1973)
Le moindre geste (1971)
On vous parle de Paris: Les mots ont un sens (1970)
On vous parle de Brésil: Carlos Marighela (1970)
Classe de lutte (1969)
On vous parle de Brésil: Tortures (1969)
On vous parle de Prague: Le Deuxième Procès d’Artur London (1969)
À bientôt, j’espère (1968)
Si j’avais quatre dromedaires (1967)

I would like to . . .

    ContactChange or add informationGet in touch with us

    Note:

    Nordic Women in Film treats any personal data submitted in the form according to GDPR regulations. Should these not be your own data, you are responsible for informing the person in question about processing of their data. Read more about our Privacy Policy here.

    Search in:
    Professional Directory or Articles