”Bröllopsdansen på Hårgaberget. Folkskådespel. Musikdrama för biograf” är Ellen Sandels enda kända försök som filmförfattare.
Manuskriptet finns dock bevarat, på sin tid inköpt av Svenska Bio, och av handskrivna anteckningar framgår att Victor Sjöström först var tilltänkt som regissör. Denna uppgift övertogs dock av skådespelaren John Ekman, som sommaren 1912 spelade in större delen av filmen, nu döpt till Säterjäntan. Detta framgår av ett bevarat, rikhaltigt stillbildsmaterial som täcker filmens innehåll bortsett från slutscenerna, som troligen blev för komplicerade att spela in: en vild långdans uppför Hårgaberget som slutar med att människorna faller ner i en avgrund.
Att Ellen Sandels kallat sitt manus för musikdrama har sin förklaring. Hon var vid den här tiden 50 år och välutbildad och välrenommerad som tonsättare – ganska ovanligt för en kvinna vid seklets början. Hennes kompositioner blev först uppmärksammade när de framfördes på Grand Hotel Haglund i Göteborg 1897. Hon skrev huvudsakligen pianostycken och flera av dessa kom senare att orkestreras för olika ensembler både i Sverige och utomlands. Hennes dansmusik spelades ofta vid baler på Stockholms slott.
Hon publicerade själv sina pianostycken i Damernas Musikblad (1901-1913), som vände sig till pianospelande kvinnor i borgerliga hem. Det är mycket möjligt att hon tänkt sig att skriva egen musik till det ”musikdrama” hon skrivit. Det innehöll flera dansscener och det var ju vanligtvis piano som ackompanjerade filmerna på stumfilmstiden. Att det nu aldrig blev någon färdig film kan ha bidragit till att hon tappade lusten för fler filmförsök.
Bengt Forslund (2015, texten reviderad 2021)
Basic info
Main professions: Composer/Musician, Screenwriter
Born: 1859
Died: 1931
Active: 1901-1913