Caroline Ingvarsson är utbildad vid filmskolor i Sydney och Toronto och har varit verksam inom lång-, reklam- och dokumentärfilm i Australien och England, men framförallt i Sverige, och har sin bas i Malmö. Hon har belönats med Pixel Talent Award-priset, tilldelats manusstipendiet “Efter Bergman” 2014 på Bergmanveckan, fått SWEAs stipendium 2015, och tävlat i Toronto International Film Festival. Hundvakten (2014) vann andra pris i dokumentärfilmklassen på kortfilmsfestivalen i Palm Springs. Hon har på flera filmer samarbetat med producenten Caroline Drab. På filmfestivalen i Göteborg 2018 fick Caroline Ingvarsson ta emot regissören Andreas Öhmans och filmfestivalens ”kämpapris” som går till en regissör i kortfilmsprogrammet med en tydlig vision och kampvilja.
Intresset för film fick hon tidigt. Hennes pappa, som jobbade som pressfotograf i många år, har varit en stor inspirationskälla.
– Hans bilder var fascinerande, men jag kommer ihåg att jag mest undrade om sekunderna efter att bilden togs.
Första filmen, en dokumentär, gjorde hon på gymnasiet. Men det var i Australien, dit hon åkte som backpacker och sedan blev kvar, som hon förstod att hon ville jobba med film. Hon studerade på Sydney Film School och började jobba bakom andra filmskapare för att få mer kunskap om industrin.
Efter en handfull prisbelönta kortfilmer hoppas regissören Caroline Ingvarsson kunna debutera som långfilmsregissör, ett naturlig steg att ta för en storyteller. I det längre fiktionsformatet vill hon vända och vrida på saker och ting, se dem ur olika perspektiv och fördjupa karaktärer och problematik.
– Med fiktionen får jag öppna en annan dörr till mig själv, använda min fantasi, säger hon.
Filmen med arbetsnamnet Fear handlar om ett par, hon från Sverige, han från utlandet, och om hur de försöker få ihop sina liv. Framförallt om den svage parten i förhållandet, mannen.
– Männen har alltid tolkat oss kvinnor. Så varför skulle inte vi kunna tolka dem, säger hon.
Hennes egen pojkvän kommer från Australien och där har paret bott i flera år. Nu bor de i Malmö. Även om berättelsen är inspirerad av egna erfarenheter, är hon noga med att påpeka att karaktärerna är helt fiktiva.
2014 vann Caroline Pixel Talent Award med den dokumentära kortfilmen Hundvakten, om en ensam man och hans enda sällskap, en hund. Tack vare det priset kunde hon sedan göra Under rymdskeppet, en historia om en mans vänskap med en flicka i de nedre tonåren. Det är en problematisk, inte helt accepterad vänskap.
– När jag var yngre hade jag själv en äldre kille som vän. Det var först i 17-18-årsåldern som jag började höra hur andra kommenterade det, och vad de sa. Jag tog intryck av det och dömde honom, utan att ha någon grund för det. Jag har haft dåligt samvete för det, säger hon.
Caroline har också läst journalistik i London, och det journalistiska synsättet bär hon med sig när hon gör film.
– Jag vill visa och sedan låta åskådarna själva bilda sig en uppfattning.
När Caroline Ingvarsson efter många års utlandsvistelse återvände till Sverige blev första jobbet tv-serien Bron.
– Bron etablerade mig som filmarbetare och jag har lärt känna många inom Filmskåne. Hon blev också varse att det hade hänt något i film-Sverige: de kvinnliga regissörerna hade börjat göra sig gällande i högre utsträckning.
– Jag var lyckligt lottad att komma tillbaka när filmhistorien håller på att skrivas om, säger hon och förklarar att det kommer märkas på repertoaren med nya frågeställningar, nya sätt att berätta.
Caroline Ingvarssons senaste film Vi var tre fick premiär på Göteborgs filmfestival, och blev senare uttagen till Tribeca Film Festival. Tre unga flickor kommer till en internationell flygplats efter en lång natts festande och blir, efter ett missriktat skämt, misstänkta för att vara terrorister. En coming of age-historia om rebelliska tonårsflickor och ordningsmaktens normer.
På Berlinfestivalens Berlinale Talents 2018 blev Caroline Ingvarsson utvald att presentera sin nya dokumentär som work in progress: Folded Letters, om tre personer som börjar brevväxla med interner, som de anförtror sina hemligheter. I brevväxlingen får de möjlighet att bearbeta självupplevda trauman som misshandel. En ovanlig kärlekshistoria där förövare och offer mot alla odds finner gemenskap och kärlek.
Hösten 2018 var Caroline Ingvarsson en av finalisterna till Stockholms filmfestivals pris “1 km film” till ny talang inom svensk film.
(Intervjucitat ur Ystads Allehanda, Skånska Dagbladet, SweCal Magazine)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1986
Active: 2014-
Filmography
Regi:
Vi var tre (2018)
Tamed (2017)
Under rymdskeppet (2015)
Hundvakten (2014)
Manus:
Vi var tre (2018)
Tamed (2017)
Under rymdskeppet (2015)
SAD (Second Assistant Director):
Becker – Kungen av Tingsryd (2017)
Yarden (2016)
Read more about the films at Svensk Filmdatabas (SE)
Awards
Caroline Ingvarsson och Caroline Drab mottog Bonnie-stipendiet för sin kortfilm Vi var tre vid Göteborgs filmfestival (2018)
Pixel Talent Award (2016) för Under rymdskeppet