Birgitta Stenberg var i huvudsak författare och frispråkig debattör, men verkade under hela sitt yrkesliv även som manusförfattare inom film, radio och TV. Oftast använde hon sina egna romaner som förlaga.
Stenberg fick sitt stora genombrott som författare med “Chans” (1961), och det var även med den hon tog klivet in i filmbranschen. Romanen handlar om en socialt missanpassad raggartjej som efter en tid på ungdomsvårdsskola får frigång på prov i en liten by i Skåne. Därifrån rymmer dock Mari, som i filmen spelas av Lillevi Bergman, snabbt hem till Stockholm. En av de många män hon möter är överklasskillen Stefan, spelad i filmen av en ung Gösta Ekman. Chans (Gunnar Hellström, 1962) ansågs spekulativ och fick relativt sval kritik. Enligt Nils Beyer i Stockholmstidningen kunde Birgitta Stenberg varken “…skriva repliker eller bygga upp en spänning i konkreta, levande och övertygande situationer”. Jörn Donner i Dagens Nyheter tyckte däremot att Stenberg “skurit bort allt likgiltigt dökött” från förlagan.
Drygt 20 år senare omvandlade Stenberg återigen en av sina romaner till ett manus som återigen filmatiserades av Gunnar Hellström. Raskenstam (1983) byggde på en verklig sol-och-vårares bravader under andra världskriget. Hellström spelade själv titelrollen i filmen som även samlade en försvarlig andel av dåtidens kvinnliga skådespelarelit – Harriet Andersson, Lena Nyman, Inga Gill, Birgitta Andersson, Kim Anderzon, Yvonne Lombard, Meg Westergren m.fl. – och där ABBA-stjärnan Agnetha Fältskog gjorde filmdebut. Raskenstam blev en publiksuccé men kritikerna var inte så imponerade av den farsartade komedin.
Även TV-filmen Apelsinmannen (Jonas Cornell, 1990), uppdelad i tre timslånga avsnitt, byggde på verkliga händelser, den så kallade Kejneaffären, som Stenberg upplevt på nära håll och skrivit om i både debuten “Mikael och poeten” (1956) och den delvis självbiografiska “Apelsinmannen” (1983). Manuset skrevs i samarbete med Lars Bill Lundholm och Thomas Borgström.
På 1990-talet inledde hon även ett samarbete med den svensk-chilenska filmskaparen Myriam Braniff och skrev manus till hennes kortfilm Leken, som handlar om tonåriga Birgitta och hennes relationer till män. Leken blev dock deras enda gemensamma produktion då Braniff begick självmord 1997.
Några år före sin död stod Birgitta Stenberg själv framför kameran ett par gånger. I Lisa Belfrages och Marianne Gustavssons långfilmsdokumentär Alla vilda (2012), inspirerad av hennes självbiografiska roman med samma titel, söker den åldrande Stenberg upp vänner, älskare och älskarinnor från sin tid som utlevande vagabond i 1950-talets Europa. I den normkritiska roadmovien Dyke Hard (Bitte Andersson, 2015) gör hon en cameoroll som “kvinna på parkbänk”.
Karoline Eriksson (2017)
Basic info
Main professions: Author, Screenwriter
Born: 1932
Died: 2014
Active: 1962-1995
Filmography
Manus:
Leken (1995)
Apelsinmannen (1990)
Raskenstam (1983)
Bevisbördan (1978)
Chans (1962)
Roll:
Alla vilda (2012)
Rådgivare:
Chans (1962)
Published works
Författare till förlaga: Apelsinmannen (Roman, 1983)
Chans (Roman, 1961)
Storgubbarnas bestämmelse (Novell)