Inger Servolin vokste opp i Oslo. I 1954 reiste hun til Frankrike, hvor hun studerte fransk språk og kultur ved Sorbonne. Servolin har hatt fast bosted i Frankrike siden 1956.
I 1967-68 etablerte hun filmproduksjonsselskapet/-kollektivet SLON (senere ISKRA), som blant annet produserte flere av Chris Markers filmer, deriblant À bientôt, j’espère (1968) og Le fond de l’air est rouge (1977). Multi-episodefilmen Langt fra Vietnam (Loin de Viet-nam, 1967) var et av de første prosjektene under det aktivistiske film- og videokollektivet SLON. Forkortelsen står for «Forening for lansering av nye verk» («Société pour le Lancement des Oeuvres Nouvelles»). Det er i tillegg det russiske ordet for elefant. Som del av dette kollektivet lagde Marker en rekke politiske portretter utover 1970-tallet. SLON-gruppens formål var å jobbe kollektivt og uavhengig av filmbransjens produksjonshierarki, og her medvirket Inger Servolin på flere filmer hvor hun trådte inn i mindre synlige, gjerne ukrediterte funksjoner, som produsent og tilrettelegger.
Servolin er blant de første, kvinnelige franske dokumentarfilmprodusentene. I over 40 år har hun og ISKRA produsert dokumentarfilmer med politiske, kulturelle og sosiale emner fra Frankrike, Latin-Amerika og Afrika. En total oversikt over hennes filmografi er vanskelig å liste opp, da SLON og ISKRA ikke jobber etter ordinære, hierarkiske modeller. Snarere er selskapene organisert som filmkollektiver.
Basic info
Main profession: Producer
Born: 1933
Active: 1967-
Filmography
Produsent
Tinta roja (1998)
Goulili, dis-moi ma soeur (1992)
Le fond de l’air est rouge (1977)
On vous parle du Chili: Ce que disait Allende (1973)
Le moindre geste (1971)
On vous parle de Paris: Les mots ont un sens (1970)
On vous parle de Brésil: Carlos Marighela (1970)
Classe de lutte (1969)
On vous parle de Brésil: Tortures (1969)
On vous parle de Prague: Le Deuxième Procès d’Artur London (1969)
À bientôt, j’espère (1968)
Si j’avais quatre dromedaires (1967)