Fritze Kjær Nilsen hadde ingen formell utdannelse. Hun var oppvokst på Sinsen i Oslo og fikk 14 år gammel jobb som rekvisitør på Det Nye Teater (i dag Oslo Nye Teater). Jobben fikk hun via sin bror Terje, som var «sjokoladegutt» på teatret.
Nilsen ble kjent i teaterverdenen for å ha fotografisk hukommelse. Da ryktet om dette nådde filmbransjen ble hun kontaktet av Otto Carlmar. Her jobbet hun som script på blant annet Skadeskutt (1951).
Nilsen klippet seks spillefilmer 1951-1962 for Carlmar Film og Norsk Film. Hun forbindes særlig med spillefilmene til Edith Carlmar og Arne Skouen. Hennes første spillefilm var Skadeskutt (1951) i regi av Edith Carlmar, og siden klippet hun Carlmars På solsiden (1956), Lån meg din kone (1958) og Ung flukt (1958). Hun klippet Arne Skouens Nødlanding (1952) og Circus Fandango (1954).
I anmeldelsen av På solsiden (1956) i Adresseavisen stod det: «For en gangs skyld skal vi nevne klipperen først, Fritze Kiær Nilsen, han har sørget for rask rytme». Det var velfortjent ros – selv om anmelderen antar at hun er en mann.
Ved Norsk Film klippet hun også innslag i Filmavisen. Her lærte hun negativklipping av Bjørn Breigutu, som ved siden av Edith Toreg var den sentrale norske klipperen på 1950-tallet.
I 1960 innledet Nilsen et engasjement i NRK som klipper i Dagsrevyen, med tittelen «filminspektør». Dette var ved oppstarten av de faste tv-sendingene. I en artikkel fra Kvinner og Klær (nr 12-16. mars 1966) intervjues Fritze om sitt arbeid i NRK. På spørsmål om klipper og reporter altid er enige, svarer Fritze: «Nei, det kan vel ofte gjøre seg gjeldende en viss uenighet, og da får en bare slåss så godt en kan».
Under årene i Dagsrevyen vekslet Nilsen mellom livet som tobarnsmor, og livet som klipper. I 1966, etter fem år i NRK, hadde hun ennå ikke fast ansettelse. «På grunn av at det ikke er opprettet nok stillinger, er det en del av oss som er tilknyttet TV på freelance-grunnlag», forteller hun i intervjuet med Kvinner og Klær. Arbeidstiden var fra klokken 12:00 og frem til sendingen som startet klokken åtte var over. I intervjuet med Kvinner og klær, forteller Nilsen at hennes ektemann og to barn ikke var «særlig glad» for dette.
Nilsen var blant «de 44» i filmbransjen som i 1963 underskrev det åpne brevet hvor Otto Carlmar, direktør i Norsk Film AS, ble kritisert for «sin inngripen i det kunstneriske virket ved filmarbeidet».
Martin Parker
Basic info
Main profession: Film Editor
Born: 1930
Died: 1995
Active: 1944-1985
Filmography
Klipp:
Lykke og krone (1962)
Ung flukt (1959)
Lån meg din kone (1958)
På solsiden (1956)
Cirkus Fandango (1954)
Nødlanding (1952)
Script:
Skadeskutt (1951)