Elin Övergaard är född i Uppsala, men uppvuxen i Sigtuna och Utah i USA. Idag har hon sin bas i Stockholm.
Elin Övergaard är en regissör vars verk binds samman av en röd tråd i form av ett återkommande normkritiskt fokus, ibland diskret, ibland tydligt. Det senare syns exempelvis i kortfilmen Förebilder från 2017, som handlar om reproduktion och befästandet av skeva kroppsideal. Filmen utspelar sig under en modefotografering, och Övergaard vill med filmen diskutera vilka förutsättningar som skapar dessa ohållbara ideal, men utan att faktiskt visa dem och då riskera att fortsätta reproducera dem. Filmen tävlade i Startsladden under Göteborgs Filmfestival 2017.
Förebilder markerade också det senaste av en lång rad samarbeten mellan Elin Övergaard och Alexandra Dahlström, skådespelerska och filmskapare. Dahlström har en av rollerna i Övergaards kortfilm, men samarbetet går tillbaka till Övergaards tidiga kortfilm Sukta (2012) om en ung kvinnas möte med sin egen ångest. 2013 var Övergaard delaktig i produktionen av Dahlströms Den rätta, och året efter var Elin Övergaard regiassistent men också en av fotograferna på Dahlströms dokumentära långfilm All We Have Is Now (2014). Samma år agerade Alexandra Dahlström ett av två syskon kring vilka Antingen – eller (2014) kretsar, en situation där de efter broderns självvalda isolering tvingas hantera den familjekris som drivit honom dit.
Kortfilmerna Kontroll (2014) och Gryning (2013) är till sitt manifesta innehåll av det mer diskret normkritiska slaget, men ger i sina ämnesval utrymme för historier och karaktärer som öppnar upp för mer normkritiska förhållningssätt till romantiska förhållanden och sexualitet. I Kontroll spelar Elin Övergaard själv en av huvudrollerna, som en av de två kvinnor som kämpar med att definiera och förstå sina känslor kring deras förhållande. Gryning belönades 2014 med två STOCKmotionpriser; Bästa film, och bästa manus. Filmen handlar om två killar på väg hem från en natt på stan. Till deras egen förvåning slår de följe hem, trots att den ene lyckats få ragg på en eftertraktad tjej. På en kort stund omvärderas och förvandlas både deras relation och eventuellt också deras individuella identiteter. Filmen återfinns som utvalt material inom projektet Norden i skolan, som diskussionsunderlag för skolungdomar under rubriken ”Övergångsdilemman”.
Med sin senaste film Ingen lyssnar, där vi följer två personer som står på olika sidor under ett informationsmöte om det nya hemmet för ensamkommande flyktingbarn, vann Elin Övergaard kortfilmspriset Startsladden vid Göteborgs filmfestival 2019. Filmen blev sedan uttagen till tävlan i kortfilmssektionen vid Cannes filmfestival 2019.
Freya Kilander (2017, senast uppdaterad av red. 2019)
Basic info
Main profession: Director
Born: 1994
Active: 2013-
Filmography
Regi:
Ingen lyssnar (2019)
Förebilder (2017)
Antingen – eller (2014)
Gryning (2014)
Kontroll (2014)
Manus:
Ingen lysnnar (2019)
Förebilder (2017)
Antingen – eller (2014)
Gryning (2014)
Kontroll (2014)
Producent:
Ingen lyssnar (2019)
Förebilder (2017)
Antingen – eller (2014)
Gryning (2014)
Kontroll (2014)
Foto:
All We Have Is Now (2014)
Klippning:
Ingen lyssnar (2019)
Antingen – eller (2014)
Gryning (2014)
Roll:
Kontroll (2014)
Regiassistent:
All We Have Is Now (2014)
Den rätta (2013)
Rollsättare:
Den rätta (2013)
Praktikant:
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (2014)
Awards
2020: Guldbaggenominerad för bästa kortfilm för Ingen lyssnar.
2019: Starsladden – kortfilmspriset vid Göteborgs filmfestival för Ingen lyssnar.
2014: STOCKmotion – Bästa film och bästa manus för Gryning.