Regissör Elin Grönblom bor sedan några år i Uppsala med sin familj. Hon är uppvuxen i Österbotten i Finland, men hade aldrig som ung en dröm om att flytta till Sverige vilket många jämnåriga hade. I stället blev det studier i New York och Los Angeles, efter en grundläggande utbildning i manus- & regi på Arcada i Helsingfors.
Elin berättar att hon är uppvuxen med fyra systrar. Familjen tittade mycket på film och på SVT. Hennes barndoms film- och tv-minnen är svenska produktioner: Ebba och Didrik (1990), Dårfinkar och dönickar (1988), och Mitt liv som hund (1985). I högstadiet kunde hon låna en kamera och göra kortfilmer med kompisar. ”Nu när jag ser tillbaka så var det ju jag som regisserade,” skrattar Elin.
På gymnasiet gick Elin en musiklinje, därefter blev det en 1-årig musikteaterlinje på en finskspråkig folkhögskola. Under utbildningen föreslog en lärare att hon skulle söka in till Teaterhögskolan, men Elin visste då att det var film hon vill hålla på med. ”Jag funderade på vem jag var, vad jag hade för historier, vad som var min stil, därför for jag utomlands tre och ett halvt år och gjorde en Masters Degree i USA. Det var vad jag behövde, där fick jag självförtroende,” berättar Elin.
Efter USA var Elin en tid i London, där hon började skriva på ett långfilmsmanus. Till sist valde hon att återvända till Helsingfors och tog kontakt med Yle. Just då behövde Yle någon som kunde bearbeta en norsk tonårsserie till en finlandssvensk version. ”Det var min lucky break,” konstaterar Elin.
Efter tv-serien Fanny ville Yle göra mera för en ung publik. Det blev serierna Sommarkollo och Steffi. ”Jag har haft tur med fina produktioner, och det är jätteroligt att jobba med barn,” berättar Elin.
Elin konstaterar att det svåraste, när man skriver, är att vara sin egen dramaturg. Man behöver antingen skriva ihop med någon, eller anlita en manuskonsult som ger nya infallsvinklar; som ser vad som behöver tajtas till, eller var tematiken är svag.
Elin har undervisat i manus och regi i Svenska Yles tv-serie Filmskolan, där några utvalda unga lär sig göra kortfilm från idé till färdig film. Hon tycker det är roligt att undervisa. När man pratar om saker som man kan så övar man samtidigt att formulera sig bra.
I sitt eget filmskapande gör Elin noggranna directors word där hon beskriver den stil och ton som hon vill ha. ”Med fotografen ritar vi upp floorplans, var karaktärerna ska stå och gå, och alla kameravinklar. Sen gör jag moodboards till alla karaktärer. Min viktigaste uppgift är att kommunicera så tydligt som möjligt så att alla har samma vision och samma mål,” summerar Elin.
På frågan varför det blev en flytt till Sverige svarar hon att det även berodde på sambons möjligheter till jobb. Elin har lyckats få bra kontakter och ett projektstöd från Moving Sweden för en långfilm. Idén visar sig bygga på manuset som hon började skriva på i London. Elin kan inte berätta mer om filmprojektet, annat än att det är en skräckfilm och att hon hittat ett svenskt produktionsbolag, men på hennes hemsida kan man se en trailer som onekligen ser spännande ut.
Elin jobbar fortfarande mycket i Finland, och har erbjudits att regissera sin första långfilm; en barnfilm som spelas in på finska i Tammerfors. Filmen Ella och kompisar går ut i skogen (fritt översatt) blir den tredje filmen som bygger på en finsk barnboksserie. Att regissera på finska ser Elin som en utmaning, då svenska och engelska varit hennes arbetsspråk.
På frågan vad som är viktigt att tänka på som frilansare i filmbranschen svarar Elin: ”Att inte lägga alla ägg i en korg; att hela tiden ha saker i rullning, att aktivt pitcha idéer, och att ha ett självförtroende som kanske inte går ihop med ens inre självbild.”
Elin säger att det är viktigt att hitta rätt producent; att hon själv tänker lite som en producent, på hur man kan paketera ett projekt. ”Så jag söker producenter som har samma driv, och samtidigt är realistiska och ärliga.”
Som filmstuderande gjorde Elin en kortfilm om sin morfar, som genomlevt krigstiden i Finland. Hans livsmotto var: ”Att aldrig bli bitter, det är bara att gå vidare, att leva på.” Jag frågar om morfar varit en inspiratör för Elin. ”Det är kanske från honom jag fått att kavla upp ärmarna och bara göra när det kommer utmaningar. Ju striktare och tajtare deadline desto bättre jobbar jag.”
Camilla Roos (2024)
Basic info
Main professions: Director, Screenwriter
Born: 1984
Active: 2011-
Links
Filmography
Regi:
Pappa är en alien! (kortfilm, 2021)
Uppgraderingen (kortfilm, 2021)
Virala genier (tv-serie, 2020-2021)
Jag kommer (tv-serie, 2020)
Steffi (tv-serie, 2018)
Sommarkollo (tv-serie, 2017)
Fanny (tv-serie, 2014)
Mr Whiskers (kortfilm, 2011)
Goldfish Love (kortfilm, 2011)
Min moffa (kortfilm, 2008)
Manus:
Vesta-Linnea (tv-serie, säsong 2, 2024)
Pappa är en alien! (kortfilm, 2021)
Virala genier (tv-serie, 2020-2021)
Steffi (tv-serie, 2018)
Sommarkollo (tv-serie, 2017)
Mr Whiskers (kortfilm, 2011)
Goldfish Love (kortfilm, 2011)
Min moffa (kortfilm, 2008)
Awards
2022: The Premio Città di Fiorano Award på Ennesimo Film Festival och Award of Excellence på Global Shorts Los Angeles, för Pappa är en alien!
2013: Best Student Comedy Short, The International Family Film Festival, Los Angeles, för Goldfish Love.
2011: Best Drama Short på Atlanta Underground Film Festival, för Mr Whiskers.